') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HEJ IGEN!!!!!!




Hej på er alla trogna läsare!! Nu blev det ju ett sånt där långt uppehåll igen....... :(
Massor har hänt sedan sist, massa nya rätter har lagats och vi har även varit på semester på Mallorca i en vecka.
Så jag fick ÄNTLIGEN solen och värmen som jag längtade efter! Lovar att berätta om resan senare.
 
Ja, jag vet inte var jag ska börja egentligen men jag upptäckte att jag inte lagt upp receptet på den fantastiskt goda marinerade fläskfilén som jag bjöd på när Mollie fyllde år så den får bli först ut!
 
 
 

 
Det här behöver du till ca 20 pers (Buffé) :
 
 

 

4 fläskfiléer eller  2 kg benfri kotlettrad som jag använde
Salt ,svartpeppar
 
 

Dressing:
2 dl olja, helst kallpressad rapsolja och kanske en liten skvätt god olivolja
2 citroner, rivet skal och saft
2 dl soltorkade tomater i olja , strimlade
1½ dl skivade svarta oliver
2  pressade vitlöksklyftor  
2-3 tsk sambal oelek 
salt,  grovmalen svartpeppar
Oregano + annan örtkrydda, färsk eller torkad (jag hade örtagårdskryddor)

 

 

Gör så här:

 

1. Låt köttet ligga framme i rumstemperatur en stund innan tillagning.
Sätt ugnen på 125 grader.
 

2. Putsa, salta och peppra köttet.  Bryn det sedan runt om i  smör i stekpanna på hög värme. Lägg köttet i en långpanna eller på ett ugnssäkert fat och sätt in en ugnstermometer med spetsen i den tjockaste delen.  Ta ut fatet när termometern visar ca 65 grader.
 
 
3. Linda in de heta filéerna i ugnsfolie och låt dem svalna under tiden du rör ihop dressingen (köttet lagas färdigt i folien och blir mycket mört och saftig).
 

4. Blanda samman alla ingredienser till dressingen. Smaka av. Istället för oregano kan man använda valfri örtkrydda, färsk eller torkad.
 
 
 
5. Skiva det avsvalnade köttet i ca 1 cm tunna skivor. Lägg upp på serveringsfat. Ös dressingen över köttet ett par timmar innan servering. Det går även bra att göra detta dagen innan om man vill förbereda i god tid.     
 
 
 
Superdupergott var det!!!
 
 

Köttet är stekt och skivat, nu ska den goda marinaden på!
 

Jag hällde på marinaden på köttet dagen innan, och smaken hade verkligen satt sig i köttet när vi skulle äta det.
 
Buffén vi bjöd på hade Italienskt tema så naturligtvis fanns det Mozzarella caprese med....
 
 

SOMMARBRÖDET hade också sin plats på buffén, den här gången pimpad med oliver, timjan och körsbärstomater.
 

Behöver jag säga att det blev gott??! :)
 

Dom här små minipizzorna hade Mollie önskat att få ha med, dom är inte hemmagjorda denna gången utan köpta på Lidl. Faktiskt överraskande goda och Mollie älskar dom!
 

Som tillbehör hade jag även en Pastasallad med Paprikapesto , grönsaker och vitlökssås.
 

Födelsedagsbarnet började dagen i sängen med en massa presenter.....
 

En del av presenthögen.....
 
 
 
Efter all maten firade vi såklart med tårta!
Den nyblivna 5-åringen hade önskat sig en "Ariel" Tårta.......
 

.....så det fick hon såklart!
 

Och eftersom jag alltid är så rädd att det inte ska räcka gjorde en tårta till, en vanlig prinsesstårta med vit marsipan. Och såklart blev det 1 tårta över! ;)
Att man aldrig lär sig!!
 
 
 
 
Passar på att tacka för era kommentarer! Det är så kul när man får respons!
 
Ha en riktigt bra dag! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Katrin

Brödet ser verkligen gott ut:) ja det andra också! Jag kikar in på din sida nästan varje dag, så det är kul med något nytt, men har full förståelse för att du inte hinner alltid.

Svar: Ja allt var jättegott! Kul att du kikar in här så ofta framförallt kul när man får en liten kommentar! :)

Ha en bra dag!
Mvh Åsa.
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-15 @ 16:54:01
Postat av: Madde

Fläskfilén set super god ut! Måste testas.

Svar: Japp det måste den! :)
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-15 @ 20:33:46
URL: http://madeleinesrecept.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hej
Kul att du är skriver igen, jag hade den marinerade fläskfilen till studenten och den blev verkligen uppskattad.
Mia

Svar: Hej! Tack! Ja det kan jag tro! Samma här!
Mvh Åsa.
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-16 @ 22:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS