') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HÄLSOSAMMA FRÖKNÄCKE!!


Hej på er!
Vilket underbart vinterväder vi har är i Skåne! Sol från klarblå himmel, lätt snötäcke och några minusgrader. Perfekt!! Man blir så pigg och full av energi av detta ljuset! :)
Fast.....jag var väl visserligen inte lika pigg när klockan ringde 6 i morse och det var dags att gå till jobbet igen efter nio långa dagars ledighet.
Men det gick bra och skönt att komma igång igen faktiskt! 
Idag får ni ett recept på Hälsosamma Fröknäcke, supergoda och fulla av nyttigheter! Har varit på gång att göra dessa länge nu men inte kommit till skott förrän för några dagar sedan, och sen dess har jag gjort tre omgångar till......dom tar ju slut så fort! ;)




Det här behöver du till en plåt:

1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
0,5 dl pumpafrön
1 dl maizena
2 dl kokande vatten
0,5 dl neutral olja, tex raps
Flingsalt


Så här gör du:

1. Sätt ugnen på 150 grader.
Blanda alla torra ingredienser, utom flingsaltet, i en skål.

2. Koka upp vattnet.
Häll i vatten och olja i skålen med fröna och maizenan.

3. Bred ut smeten så tunt du kan på en pappersklädd plåt.
Strö över flingsalt efter smak.

4. Grädda i mitten av ugnen i ca 40-60 min. Knäcket ska kännas ganska torrt när det är klart. Om du tycker att det har fått dålig färg så kan du höja värmen till 175 grader de sista 5-10 minuterna, det gjorde jag.
Lägg över knäcket på ett galler när det är klart.
Bryt i lagom bitar och njut!!! 


Sååååå gott som det är men även med lite smör och ost. :P




Kan vara lite trixigt att bre ut det jämnt och tunt....




Var beredd på att det går åt...  :))


Såja, nu är jag ingen "Fröknäckeoskuld" längre, fattar inte varför jag ska vara så sen med att haka på vissa grejer...haha!!


Ha en bra dag! /Åsa.





Kommentarer
Postat av: Sara

Mums så gott :)

Svar: Verkligen!! :))
Åsa/En Sida Med Mat

2014-12-29 @ 22:05:01
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS