') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KÖTTFÄRSGRATÄNG MED CURRY OCH STRIMLAD POTATIS!


Godkväll!
Hur många av er sitter med jobbångest inför första arbetsdagen för i år imorgon? Jag har redan avklarat min igår. :) 
Dock är det jobb tre dagar i sträck och det var ju ett tag sedan om man säger så.
MEN det ska bli skönt att komma in i rutinerna igen och normala sovtider. Vi har alla tre varit uppe länge och sovit ännu längre... 
Skönt också att börja laga "vardagsmat" på riktigt igen.
Som den här gratängen jag bjuder på idag. Rätten är inspirerad av ett recept vi har på jobb och trots att det är en allt-i-ett-rätt så äääälskar barnen denna!
Jag har försökt skriva ner rätt mängder men svårt när jag brukar höfta. 


Det här behövs till ca 6 pers:

500 g blandfärs
1 stor gul hackad lök
cury
salt, peppar
1 köttbuljongtärning
1 pkt Keldas ostsås, helst den med fyra ostar
2-3 dl chilisås+ketchup.
ev. mjölk att späda såsen med om den är för tjock.
6-8 stora strimlade potatisar
riven ost till gratinering


Så här gör du:

1. Bryn färsen och löken i en stekpanna med höga kanter.
Krydda med curry, salt och peppar.
Smula ner buljongtärningen

2. Tillsätt ostsåsen och chilisåsen/ketchupen. Om det behövs kan man späda med lite mjölk. Låt puttra i ca 10 min. 
Såsen ska var lite krämig. Smaka av med mer kryddor om det behövs.

3. Lägg den strimlade potatisen (jag använde matberedaren till detta)i en gratängform. Häll påköttfärssåsen och rör om lite.
Strö över riven ost.
Grädda i ugnen i 200 grader i ca 15 min eller tills osten fått en fin gyllenbrun färg.

Servera med en god sallad!



Lägg strimlad potatis i en ugnsfast form.....


......häll på köttfärssåsen och riven ost.....



......efter ca 15 min är gratängen klar!
Perfekt vardagsmat!


Nu får man väl snart krypa i säng, klockan ringer tidigt imorgon.

På återseende!/Åsa




Kommentarer
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Mums!

2015-01-07 @ 20:36:03
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: milla

Tack för en superbra blogg!
Du inspirerar mej!
Den här gratängen var kanon. Tom min 16åring gav den tummen upp! Och hon är inte förtjust i köttfärs-
Tack än en gång=)

Svar: Åh vad roligt att höra!!
Tack själv för att du kikar in. :)
Kram!
Åsa/En Sida Med Mat

2015-01-07 @ 22:48:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS