') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MITT BÄSTA & GODASTE RECEPT PÅ MOROTSKAKA!


Godkväll!
Är det någon mer än jag som är sugen på att städa undan alla spår av julen nu?
Hade det varit upp till mig så kunde jag redan bockat av det men Peter tycker det är för tidigt så jag har lovat honom att vänta tills på Söndag. Så på Lördag sker det....hahaha!! :))
Lika mycket som jag njuter av att plocka fram allt, lika skönt är det att bli av med det. Konstigt det där egentligen?!

För ett tag sedan överraskade vi personalen på jobb med gofika och då bakade jag en iktig gammal klassiker, Morotskaka med glasyr.
Kan man någonsin tröttna på det? 
Här kommer mitt bästa recept, saftig och full av smak! 





Det här behöver du:


4 ägg
3 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 msk kanel
1 msk kardemumma
2 dl neutral matolja tex raps
6 dl finriven morot


Frosting/Glasyr:

75 g smör
4 dl florsocker
300 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
ev lätt förvällda morotsstrimlor+ citronmeliss till dekoration


Gör så här:


1. Vispa ägg och socker med elvisp tills det blivit riktigt fluffigt.

2. Blanda ner resten av ingredienserna och blanda ordentligt.

3. Fördela smeten i en pappersklädd lång/braspanna

4. Grädda i 175 grader i ca 20-30 min. Kolla med en sticka att kakan är klar.
Låt svalna på galler och gör frostingen under tiden.

5. Frosting: Smält smöret och låt det svalna.

6. Blanda i resten av ingredienserna och vispa tills det blir det en jämn smet. 
Bred ut frostingen i ett jämnt lager över kakan och gör "rosor" av lätt förvällda morotsstrimlor. Gör "blad av tex citronmeliss.




Nu ska jag förbereda desserten som vi ska ha med oss till morgondagens nyårsfirande hos goda vänner. har ätit det förut men aldrig själv gjort det så det ska bli spännande! Berättar mer imorgon.

Ha en skön kväll! /Åsa



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS