') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

PECANPAJ TO DIE FOR!!!


God middag! 
Hur står det till så här dagen efter "Egon"? Här blåser det än så länge rätt bra fortfarande faktiskt. 
Vår "värsta" incident igår var dock bara ett litet bord med en kruka på som åkte i backen.
Nu kommer äntligen receptet på desserten som var mitt bidrag till nyårsfesten vi var bjudna på.
Jag visste direkt att jag skulle göra Pecanpaj, ar ätit det ett par gånger men aldrig själv gjort det. Detta är så vansinnigt gott!! 
Man kan servera den med en god vaniljglass eller tex med vaniljpannacotta som jag fick inspiration till från Danel Roos kokbok.
Har ni inte testat? GÖR DET! 



Det här behöver du:

Pajskal:

3 dl vetemjöl
125 gr smör
2 tsk vaniljsocker
2-3 msk iskallt vatten


Fyllningen:

150 g smör
3 dl ljus sirap
1,75 dl ljust muscovadosocker eller farinsocker
2 msk vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
2 lätt uppvispade ägg
200 g naturella pecannötter



Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.
Gör pajdegen. Tärna ner det kylskåpskalla smöret i en skål- Tillsätt övriga ingredienser och arbeta snabbt ihop till en deg.


2. Kavla ut degen till en rundel och klä en pajform ca 25 cm i diameter. Låt gärna kanterna "hänga över" kanten lite så sjunker dom inte ner så mycket under gräddningen. Nagga degen med en gaffel och förgrädda i mitten av ugnen i ca 10m min.Ta ut och låt svalna.

3. Gör fyllningen: Lägg smör, sirap, socker, vetemjöl och salt i en kastrull och låt det koka upp.
Låt blandningen sjuda under omrörning i ca 5 min.
Ta kastrullen från plattan och rör ner vaniljsockret, äggen och nötterna.

4. Häll blandningen i pajskalet och grädda i ugnen i ca 35-40 min.
Låt pajen svalna och ställ sedan in i kylskåpet. Den ska vara helt kall vid servering. 





Nästan så jag dreglar.....





Älskar nötter i alla former och speciellt pecannötter!


Ha en riktigt bra Söndag och ni vet väl hur glad jag blir när ni lämnar ett avtryck? ;))







Kommentarer
Postat av: Anonym

Spännande jag har köpt pecannötter efter att ha letat i flera år (inte så intensivt) har ett amerikanskt recept med whiskey i som jag tänkt testa. Ska prova ditt först. Nam namn

2015-01-11 @ 14:27:21
Postat av: Marie

Oj , så gott det ser ut!!
Så roligt att du bloggar igen :)

2015-01-17 @ 14:02:41
Postat av: Mia

Detta ser riktigt gott ut!! Dina recept är verkligen inspirerande, kul att du har börjat blogga igen.

Svar: Gott är bara förnamnet!!Tack snälla, det värmer att höra!
Åsa/En Sida Med Mat

2015-01-21 @ 15:19:48
Postat av: Anna

Väntar och väntar, hoppas att du hittar inspiration och tid att komma tillbaka snart!!! Kram!

Svar: Du är så snäll! 😍
Dina ord värmer!
Åsa/En Sida Med Mat

2015-02-18 @ 17:56:56
Postat av: Anonym

Hej, fin blogg du har..har tittat på massa av dina smarriga recept och hittade detta med Semlerecept nr1..om du vill får du gärna lägga upp din mammas bästa semmelbulle recept :)
http://ensidamedmat.blogg.se/2011/march/semlerecept-nr-1.html

Ha det bra och trevlig helg

2015-07-24 @ 14:00:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS