') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LAXTÅRTA!!


Om i missat det så är jag en riktig sucker för smörgåstårta!!
Lite kräsen är jag dock och gillar faktiskt mina egna mest...haha!😊 
Mina favoriter hittar ni för övrigt här på bloggen.
 
En annan sak jag älskar är denna laxtårtan som passar perfekt på en buffé! Eller varför inte till julbordet som inte är så långt bort i tiden längre. ( Längtar!! ) 
Väldigt enkel att göra, tänk på bara att göra den dagen innan så alla smaker sätter sig ordentligt. 
 

 
Det här behöver du:
 
  • 150 g kavring
  • 75 g Smör
  • 4 gelatinblad
  • 200 g kallrökt lax
  • 12 dl hackad gräslök
  • ½  dl finhackad purjolök
  • 3 dl crème fraiche
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • 1 krm svartpeppar
  •  löjrom eller stenbitsrom till garnering + några citronskivor och dill
 
Gör så här:
 
1. Mixa brödet. Smält smöret och blanda med brödsmulorna. Tryck ut på botten i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ i kyl.
 
2. Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten 5 min. Finhacka laxen. Blanda lax, gräslök, purjolök, crème fraiche och peppar.
 
3. Smält gelatinet på svag värme och rör ner i smeten. Häll smeten i formen och låt stelna i kyl minst 4 tim, men allra helst över natten. Garnera med rom , dill och citronklyftor.
 
 
  
Idag har Mollie och jag haft "bakskola". Det är ett ord hon hittat på. Hon frågade mig för några månader sedan om jag kunde lära henne baka och laga mat och det måste ju uppmuntras! 
Så nu har vi då "bakskola" ca 1 gång/mån då vi bakar lite lättare recept och hon får göra i princip allt själv medan jag övervakar. Hon tycker det är jätteroligt och idag testade vi ett nytt recept, kladdkakscookies. Blir provsmakning efter middagen. Får dom tummen upp så lägger jag ut dom! ☺️

Ha en bra kväll! / Åsa.  



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS