') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SOMMARBRÖD!


Det här brödet är så otroligt gott!!!
Och så enkelt att göra att det inte är sant!
Har bakat det nu i många år och det blir alltid uppskattat!
Ni måste verkligen prova att göra detta till sommarens alla grillfester m.m.!
Jag skulle  kunna äta  mig mätt bara på brödet och skippa allt det andra....
Man kan toppa brödet med vad man vill, men jag tycker att enbart flingsalt är det godaste!
Har bakat detta två gånger nu i Midsommar, värdinnans enda önskemål från mig på Midsommarafton var just detta! :)












Det här behöver du till en långpanna ca 25×35 cm:




50 g jäst original
9 dl ljummet vatten
1½ liter vetemjöl
1 msk olivolja
1 msk flingsalt

Olivolja + Flingsalt till pensling och garnering




Så här gör du:




Sätt ugnen på 250º.
Smula ner jästen i en degbunke.Häll över vattnet så att jästen löser sig.
Tillsätt olivolja och salt.

Blanda i mjölet och rör till en jämn smet.Degen ska vara lös.
Låt jäsa under bakduk i minst 1 timme. Gör inget om det blir längre tid än så....

Häll rikligt med olivolja i en liten långpanna,så att det täcker.
Häll i degblandningen.
Ringla över olivolja och försök pensla ut det jämnt.Funkar bäst med en silikonpensel.
Strö flingsalt över.

Grädda i ugnen i 20 min.
Ta ut brödet och pensla med lite mer olja.
Sänk värmen till 150º och grädda i ytterligare 30-40 min.
Prova med en sticka.

Låt brödet svalna på galler utan bakduk.








Smula jästen......









......och häll på ljummet vatten,olja och salt........










....häll i mjölet och rör om.Degen blir lös och ska inte knådas!!












Häll rikligt med olivolja i en liten långpanna.........












..........och när degen jäst i minst 1 timme så häller du över den i långpannan.













Ringla mer olja över brödet och strö på flingsalt.....









............när brödet är färdigt ser det så här smarrigt ut!!






Till detta brödet behövs inget smör utan det avnjuter man som det är...möjligtvis kan man doppa det i lite Tzatziki.....;)


Prova nu det här,jag lovar att ni inte besvikna!!!!




Hej så länge!





















Kommentarer
Postat av: Veronica

Har nu sparat ditt recept för det lät verkligen som ett bröd i min smak, har lite grillfester som ska till här framöver så då blir det nog ditt bröd!

Gillar din blogg!!!

2009-06-21 @ 14:26:10
URL: http://veronicasmat.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ser riktigt gott ut och enkelt ut.



Ser också ut som ni haft en toppenmidsommar!

2009-06-21 @ 14:38:57
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Christina

Det verkar ju superenkelt! Det måste jag testa!

2009-06-22 @ 07:10:41
Postat av: Åsa/ensidamedmat

SV: Christina!

Ja det är jättelätt att göra verkligen!!

Det här kan jag säga är det godaste brödet jag vet!



Hoppas allt är bra med er!



Kram Åsa!

2009-06-22 @ 08:35:53
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Emilies Skafferi

Mm brödet låter verkligen supergott. Det måste jag prova snart! Perfekt till grillat!



Ang. granolan så går den åt rätt fort hemma hos mig:P Så jag vet inte hur länge den kan stå sig, men ett tag i alla fall. Det är ju inte så att man behöver käka upp allt på en gång.. :/

2009-06-22 @ 12:20:27
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/
Postat av: Sussie

Håller fullständigt med dig Åsa.

Detta var verkligen gott så det måste jag bara

baka. Jag & Mathias delade på brödet som blev över igår kväll när barnen hade lagt sig : )

2009-06-22 @ 12:31:31
Postat av: angelica

ha en trevlig dag:)

kram

2009-06-22 @ 12:35:00
URL: http://raaaw.blogg.se/
Postat av: Fresh Design

Hej! Sugen på en ny design? Vi har färdiga designer till salu, men designar även efter dina önskemål. Kika gärna in en sväng!



Ha en trevlig dag!

2009-06-22 @ 12:39:13
URL: http://freshdesign.blogg.se/
Postat av: Anna/Frostrosor

Ser ju ljuvligt gott ut! Olivolja och flingsaltet är pricken över i:et eller blir det ö:et när det är två grejer!

Det ser ocskå ut som att ni har haft en toppenmidsommar!

2009-06-22 @ 23:20:20
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Åsa/ensidamedmat

Sv: Sussie!

Tack för senast!

Ja, det gjorde ni rätt i att smaska på det när barnen somnat!!



Kram Åsa!

2009-06-23 @ 16:22:57
URL: http://www.ensidamedmat.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS