') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

PRINSESSTÅRTOR, KALAS, SEMESTER OCH SUPERSEG DATOR!


Halloj, halloj!! Tycker ni att det är dags för en uppdatering kanske?? :D
Har velat uppdatera ett tag nu men vår dator är så j-kla seg så jag vill helst inte ha med den att göra! Kanske är det modemet ( vi har ett nytt trådlöst som ff ligger ouppackat) eller så är det något annat. Hatar när det tekniska inte funkar som jag vill!
Hursomhelst så är det semestertider härhemma och vi har varit iväg 1 vecka i Småland där vi hyrt stuga. Då passade vi på att göra lite utflykter till High Chaparral och Astrid Lindgrens Värld bl.a. Mycket trevligt! Peter och jag skojade om att innan vi fick Mollie åkte vi runt och letade golfbanor på semestern och nu letar vi efter nöjesparker....ha,ha!
På tal om Mollie så har hon ju fyllt 4 år nu! (Vart tog dom åren vägen???!! ) Och detta har än så länge firats med 2 kalas, första kalaset hade vi med Peters släkt och min ena syrra i förskott eftersom den riktiga födelsedagen var när vi var bortresta. På första kalset firade vi med SMÖRGÅSTÅRTA och en supergod "Prinsesstårta" med nötbottnar, grädde, chokladkräm och färska jordgubbar. Som dekoration hade jag en ätbar oblatbild med Disneys prinsessor på. Det var första gången jag använt mig av oblat och det var jättelätt och blev mycket fint!
Här får ni receptet: 








Till 10-15 bitar:




2 Bottnar:


4,5 dl hasselnötskärnor
4,5 dl florsocker
6 äggvitor



Fyllning och dekoration:


ca 5 dl vispad grädde
Färska jordgubbar
Ev en oblatbild
Något fint strössel



Chokladkräm:


100 g mjölkchoklad
100 g philadephiaost






Gör så här:



1. Börja med chokladkrämen. Smält chokladen över vattenbad. låt svalna något innan den blandas med philadelphiaosten. Lägg över krämen i en spritspåse och lägg i kylen.


2. Gör bottnarna. Sätt ugnen på 175°. Rita 2 rektanglar som är ca 25×30 cm på ett bakplåtspapper. Smöra rektanglarna lätt.


3. Mal nötterna i en mandelkvarn eller mixa dom i en matberedare. Blanda med florsockret. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner nötblandningen däri. Bred ut smeten jämnt i de ritade rektanglarna.



4. Grädda mitt i ugnen i ca 10-12 min. Låt kallna.



5. Dra av pappret från den ena bottnen och bred över vispgrädde och lägg skivade jordgubbar ovanpå. Spritsa ut chokladkrämen ovanpå jordgubbarna.
Täck med den andra bottnen.


6. Bred ut grädde ovanpå den sista bottnen och lägg på oblatbilden. (Det går annars bra att lägga på jordgubbar eller något annat gott här oxå. ) Spritsa grädde runt kanterna och dekorera med något fint strössel.







Första nötbottnen läggs på ett tårtfat.....





.......bred över lite vispad grädde.......




......lägg på skivade jordgubbar och spritsa på chokladkrämen.





Täck med botten nr 2.......




.....och bred sedan över lite mer grädde i ettt jämnt lager.
( Har ni en liten hjälpreda går det bra att använda dom! :D  )





Lägg på oblatbilden. Detta ska göras minst 1 timme innan så att oblaten hinner "smälta in".
Här ser den väldigt "knölig" ut men det slätade ut sig sedan.





Spritsa till sist grädde runt kanterna och dekorera med lite fint strössel.




Jag kan säga att denna tårtan gjorde succé hos Mollie och var dessutom väldigt god!
Oblatbilderna finns att köpa i alla möjliga mönster.







Så här glad blir man när man fått en fin prinsessklänning och Pippihuset i födelsedagspresent!





Tänkte även bjuda på lite bilder från den "riktiga" födelsedagen som firades i Småland.
Vi hade beställt en rosa prinsesstårta (såklart!! ) på byns lokala konditori.
Trodde att hon skulle bli superglad men eftersom vi varit på Astrid Lindgrens Värld dagen innan så hade Mollie bara Pippi i huvudet och ville bara ha en "Pippitårta" helt plötsligt.
Så vad gör väl den snälla pappan......jo, han ritar dit Pippi med hjälp av tårtglasyr!
Allt frid och fröjd!! :D





Pippi/Prinsesstårta!






4 ljus att blåsa ut!!
Det gick galant!





Födelsedagsgrisen hade även fått önska middagsmat och då blev det den här goda KÖTTFÄRSSÅSEN.








Det var allt för mig idag! Nu ska jag snart ut och spela golf med min kära sambo.
Jag hade min premiärrunda igår och fick storstryk!
Så idag ska jag ha revansh!
Wish me luck!



Ha det så bra! /Åsa.











Kommentarer
Postat av: Lotta

Åntligen en uppdatering! :D

Du är efterlängtad. Så god tårtan ser ut. Förstår att din dotter blev glad! Får man fråga var du köpte oblatbilden?



Mvh Lotta

2011-07-21 @ 10:43:03
Postat av: Åsa/En Sida Med Mat

Hej Lotta!

Tack! :D

Oblatbilden har jag köpt på Tradera, där finns massor av fina.



Ha en bra dag och tack föe din kommentar!

Mvh Åsa.

2011-07-23 @ 12:52:56
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Anne Buch

Kul att läsa och se vad ni har gjort för roligt i sommar. Också är det alltid kul med lite nya recept. Hälsa till Mollie och ha det bra tills vi ses efter allas semestrar. / Kramar från Anne

2011-07-24 @ 18:12:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS