') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KNÄCKÄPPELPAJ!!


Imorgon är det midsommar och jag borde väl lägga ut något passande inför det....
Men vi är bortbjudna så det är inte jag som fixar maten,förutom att jag fått i uppdrag att baka Kanelbullekakan.
Det fanns även önskamål om att jag skulle göra mitt Sommarbröd som är en typ av foccacia och är vansinnigt gott!!
Recept på det kommer senare.
Nä, jag bjuder istället på en kaka som jag gjorde förra helgen och nu får ni ursäkta språket....men satan i gatan vad god den här var då!!!!!
Men är du ingen "sockergris" så är inte det här något för dig.
För sött och gott var det!
Jag serverade min kall med vaniljglass till och det var som att komma till mathimlen....! :D
Den blir extra god av att vila ett dygn i kylen!








Det här behöver du till ca 10 bitar:



Pajbotten:


3 dl vetemjöl
125 g kallt smör
1 msk strösocker
1 äggula


Fyllning:


75 g smör
3-4 äpplen
socker,kanel
1 dl socker
2 dl ljus sirap
2 dl vispgrädde
150 -200 g blandade nötter ( jag använde hasselnötter,pecannötter, mandelspån lite valnötter och pistaschnötter)





Gör så här:


Hacka ihop mjöl,smör och socker till en grynig massa.Tillsätt äggulan och forma till en deg.
Låt vila i plastpåse i ca 1 tim i kylen.

Kavla ut på lätt mjölat bakbord och lägg i en pajform ca 24 Ø.
Ställ i kylen i ytterligare 10 min.


Sätt ugnen på 175º. Grädda pajskalet 10 min och låt det svalna.

Blanda kanel och strösocker på en tallrik.
Skala och kärna ur äpplena. Dela dom i klyftor och vänd dom i kanelsockret.
Fördela i pajskalet.

Smält smöret och blanda ner socker,sirap,grädde och nötterna.
Låt smälta ihop under omrörning.
Sjud sakta  i ca 10 min, rör emellanåt så det inte bränns.
Fördela smeten över äpplena.

Grädda mitt i ugnen 20-30 min tills pajen fått fin färg och äpplena känns mjuka.
Låt vila i kylen  i några timmar,ju längre desto godare...


Servera med  mjukrörd vaniljglass!!







                

Pajdegen skall kavlas innan den läggs i en pajform.













Äpple,socker och kanel är en fantastisk smakkombination!!!











Lägg äppleklyftorna i formen .........












.......och koka "nötknäcksmeten"..........













........som sedan hälls i formen över äpplena.Grädda i 175º i 20-30 min........











....sedan skall den i kylen och "gotta" till sig innan den ska avnjutas!!!






Ät och njut!!!!!!














Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Oj vad denna låter smarrig, har äpplen som jag behöver göra av med så varför inte på denna paj :D



Trevlig midsommar!

Nadja

2009-06-18 @ 15:21:07
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Carro

Ohlala, den såg gudomligt god ut !

2009-06-18 @ 18:16:35
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Jessica

Kan tänka mig att den smakade ljuvligt, ser iaf ut så på bilden.



Hoppas ni får ett toppenmidsommarfirande!

2009-06-18 @ 18:35:47
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Allice

Gillade din kommentar ang. hur god den är.. Ses imorrn

2009-06-18 @ 19:15:44
Postat av: chili

mysig blogg:) Glad midsommar!:)

2009-06-19 @ 01:31:24
URL: http://strangebakery.blogspot.com
Postat av: lena

hej! Det receptet ska jag ABSOLUT testa :) Ha de gott/Lena!

2009-06-20 @ 23:11:37
URL: http://metrobloggen.se/citronella
Postat av: Cutecakes-Paulina

Herregud vad god den här ser ut! Kan absolut testa den!

2009-06-21 @ 18:34:39
URL: http://cutecakes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS