') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

CHOKLADSNITTAR MED PLOPP!


Oj...vad tiden flyger iväg!!
Att komma in i vardagen igen är inte det lättaste......
Jag har varit så himla trött på kvällarna den senaste veckan att när jag nattat Mollie så har jag nästan somnat före henne!
Varje gång har jag tänkt att " nu ska jag INTE somna denna gången" !
Men det har jag ju gjort ändå. :)
Detta har då resulterat i att jag hamnat efter med uppdateringarna.
Jag brukar ju sitta framför datorn på kvällarna när Mollie somnat och lägga in bilder, skriva recept..m.m.

Ja, ja förhoppningsvis vänjer sig kroppen snart vid "vardagslunken" igen.
Här kommer i alla fall ett recept på underbart goda, lättbakade chokladsnitt med hackad Plopp !
Första gången jag gjorde dom var till Mollies dop och dom gick åt som smör.....!
















Det här behöver du till ca 40 st:



100 g smör eller margarin
1 dl socker
1 msk ljus sirap
1 msk vaniljsocker
½ dl kakao
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
150 g Plopp ( tre st dubbel Plopp)







Så här gör du:




♦Sätt ugnen på 175º.
Vispa matfett och socker poröst.



♦Tillsätt sirap och vaniljsocker.



♦Blanda kakao, vetemjöl och bakpulver.
Rör ner det i smeten till en smuldeg.



♦Grovhacka Ploppchokladen och blanda ner den i degen.



♦Forma degen till längder och lägg dem på pappersklädd plåt.
Platta till längderna något med en gaffel.



♦Grädda längderna i mitten av ugnen i ca 8-10 min.
Skär längderna i snitt medans dom fortfarande är varma.




Ni måste smaka kakorna innan dom svalnat helt, då är dom så där mjuksega....
Såååå gott!!! :P












Plopp........ Minns dom där små man fick i affären när man var liten.












Smör och socker vispas poröst, sedan tillsätts sirap och vaniljsocker.....










....mjöl, kakao och bakpulver rörs ned så att det blir en smuldeg......









.......tillsätt den hackade Ploppchokladen.
Visst vill man smaka en bit redan nu...?!! :D











Forma till 4 längder och platta till dom något med en gaffel......
Grädda i 175º i 8-10 min........










........sedan är dom klara!!











                  

Min fina kakburk hade stått tom länge nu, så det var dags att fylla på!!














Det är fler i familjen än jag som är trött på kvällarna.......  ;) !









P.s. Ingredienserna till Ugnspannkakan hade fallit bort i inlägget utan att jag märkt det.
Men nu finns dom där. Blir lite lättare att laga nu....ha,ha!



Jag har fullt upp idag, ska snart på mitt andra Me & I Party och efter det till mitt brorsbarn som fyller 7 år idag!




Hej så länge!


















Kommentarer
Postat av: Jessica

Jisses, hur gott lät inte detta då!?! Chokladsnittar med plopp var en ny spännande kombination.



Hoppas du får en bra söndag!

2009-08-23 @ 14:34:06
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Lisa

dregel herre min tid.. hur gott lät inte det där.. måste testats omgående..

2009-08-23 @ 16:24:07
Postat av: Hanna

Kan tänka mej att de gick åt som smör! Det ser jättegoda ut, och vad spännande med plopp i!!!

2009-08-23 @ 17:39:57
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Emilies Skafferi

Åhh gud så gott detta verkar. Vilken rolig ide med plopp i. Det måste jag ta och testa snart!:)

2009-08-23 @ 18:27:40
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/
Postat av: Filibabba

OJ, det där verkar ju sååå gott! :D

2009-08-23 @ 19:52:36
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Anna/Frostrosor

Det borde vara förbjudet att lägga upp sådär smaskiga bilder! Jag som senast för några dagar sedan sa att jag inte brukar baka småkakor. Får nog ta tillbaks det och svänga ihop en sats av dessa, så smarriga ser de ut! Jag är också trött på kvällarna, jobbigt när det är just kvällarna som är ens egentid. Det är då jag sitter med en kopp te och uppdaterar bloggen. Emellanåt växer matbilderna på hög och väntar på att bli inlagda i bloggen.

2009-08-24 @ 00:02:15
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: åsa - hello sugar!

det där såg farligt gott ut!! och degen, mums, jag vet inte om mina kakor skulle komma hela vägen till ugnen!! :)

2009-08-24 @ 10:54:37
URL: http://hellosugar.se
Postat av: I Nadjas kök

Men guuud så gott! Detta måste jag bara prova!

2009-08-24 @ 11:07:03
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Helena Ljunggren

åh, hoppsan så gott det verkar. Sånt där vågar jag inte göra eftersom jag inte kan hålla mina fingrar i styr :)



www.HelenaLjunggren.com

2009-08-24 @ 12:21:57
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Therese

Kan tänka mig att dom där kakorna blir poppis..

Här blir det inge socker på ett bra tag framöver..

Hur nu det ska gå?

Mvh

2009-08-24 @ 19:01:06
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej och tack för en super mysig blogg, har provat dina dajmkakor innan, så jag MÅSTE givetvis prova dessa med. Inget dåligt betyg från en bagardotter : )

Ha en bra dag!

/A-L

2009-08-26 @ 14:37:32
Postat av: Marianne Persson

Hej!

NU har jag bakad dessa kakor. Underbart goda!! MUMS!! Ska nu titta runt i din blogg efter mer godsaker.

Mvh Marianne.

2010-02-18 @ 11:01:30
Postat av: Katarina

Jätte goda kakor!!

2010-03-24 @ 18:27:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS