') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MINIPAJER MED FETAOST OCH SPENAT!


Hejsan Svejsan!!
Nu är jag tillbaka efter först en omgång med halsfluss och sen toppade jag det med en "vanlig" förkylning och halsont. Lika bra att ta allt på en gång eller hur? :D
Lilla prinsessan härhemma åkte också på en släng av något med huvudvärk och feber. Usch ja, det är verkligen dom tråkiga tiderna nu....
 
Men då tar jag och drömmer mig tillbaka till början av augusti när vi hade ett par av våra bästa vänner över på en kräftskiva. Vädret hade varit sådär och vi hade dukat upp inomhus, men då kom värsta högsommarvärmen och solen sken från klarblå himmel! Ut med dukningen och alla kräftlykorna.
Vilken underbar kväll vi hade!!
Nytt som tillbehör till kräftorna var i år några minipajer jag gjorde med smörfräst spenat med vitlök och fetaost som fyllning.
GALET GODA! Passar dessutom perfekt på vilken buffé som helst!
 
 
 
 
Det här behöver du till ca 15-20 st:
 
Deg:

1 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
150 g smör
2 msk vatten




Fyllning:

250 g färsk spenat
smör att steka i
2 pressade vitlöksklyftor
flingsalt
svart peppar
2 ägg
2 dl mjölk
200g fetaost
1 ask cocktailtomater, gärna blandade färger
svarta oliver utan kärnor
 
Gör så här:
 
1. Hacka ihop grahamsmjöl, vetemjöl, salt, smör och vatten i en bunke.
Knåda ihop den till en boll och lägg den i plastfolie och ställ in i kylen i ca 30 min.
 

2. Smörj aluminiumformar ca 8 cm i diameter och lägg en bit deg i varje form och tryck ut och upp mot pajformskanten. Förgrädda pajskalen i ugnen på 200 grader i ca 7 min.

3. Fräs spenaten i stekpannan med smör och vitlök, krydda med salt och svartpeppar.
Fördela spenaten i formarna.

4. Lägg i kuber av fetaost ca 4 st i varje form, fördela även halverade oliver, ca 2 st i varje form.
Dela på cocktailtomaterna och lägg en halva i mitten på varje paj.

5. Gör äggstanningen. Vispa äggen med mjölken smaka av med salt och peppar. Häll äggstanningen över pajerna grädda i mitten av ugnen ca 20 - 25 min.
Servera pajerna lite lätt avsvalnade!
 
 
 
Lite matigare blir pajdegen när man har grahamsmjöl i.
 
 
 
 
Fyllningen ligger i och nu ska bara äggstanningen hällas på.....
 
 
Färdiggräddade!!
 
 
Vädrets makter var med oss och vi fick en underbar kväll!!!
 
 
Den här ljusslingan köpte jag på Indiska för många år sedan och den lyser så fint på kvällen...
 
 
......eller vad säger ni???!! :)
 
 
Goaste vännerna Micke och Ina!! <3
Micke ska snart ner till Afghanistan igen, det blir tredje rundan. Därav skägget! :)
 
 
Deras härliga son Tobbe......
 
 
.....och Mollie leker jättebra tillsammans, trots några års åldersskillnad. :)
 
 
 
 
 
Nä, nu är det snart dags att ta tag i maten härhemma!
har ingen aaaaning om vad det ska det bli idag! :(
 
 
Önskar en trevlig kväll!/Åsa.
 
 
 
 



Kommentarer
Postat av: Anna

Mmmm va gott! De där mini-cheesecakesen såg ju inte dumma ut heller, så smarrigt! Kram Anna

2012-10-11 @ 08:53:16
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Camilla

Hej Åsa!
Går in varje dag på din blogg för att se om du har skrivit något nytt, men inget ännu, det var ett tag sen sist du skrev och jag ville bara säga att jag saknar dina inlägg.
Hoppas att allt är bra med dig eftersom du inte har skrivit på länge.
Kram <3

Svar: Hej Camilla! Tack för kommentaren och jodå allt är bara bra! Kram tebax! <3
Åsa/En Sida Med Mat

2012-11-06 @ 10:02:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS