') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

VIKTVÄKTARSALLAD!


God kväll!! Vilken varm och skön dag vi haft idag! I och för sig ingen sol men nästan 20 grader och knappt någon vind. :D
Längtar så efter varma sommarkvällar då man kan sitta i trädgården och njuta långt efter att solen gått ner.


Häromdagen hittade jag ett gammalt och väl beprövat recept i gömmorna. Receptet fick jag när jag var med i Viktväktarna första gången 1995....alltså 17 år sedan! Jag har gjort denna salladen många gånger sedan dess och den är verkligen jättegod. Tänk bara på att göra den i god tid för den ska stå och dra i några timmar, gärna över natten. En sak har jag uteslutit när jag gjort den och det är sockret. Jag gillar när det är mycket vinägersmak så därför hoppar jag över sockret.
Men det får ni själv välja hur ni vill ha det.



Det här behöver du:


½ kg rivna morötter
1 ½ kg strimlad vitkål
1 röd + 1 grön strimlad paprika
1 strimlad purjolök

Lag:
1 dl äppelcidervinäger
½ dl socker
1 dl olja
1 tsk salt
Italiensk salladskrydda efter smak och tycke



Gör så här:


1. Blanda alla strimlade grönsaker i en skål.


2. Låt ingredienserna till lagen koka upp.


3. Häll den varma lagen över salladen. Krydda med salladskryddan. Täck med plastfolie och sätt in i kylen i några timmar så den får "dra".
Salladen håller sig i ca 1 vecka i kylen.







Förra helgen vårstädade vi Mollies lekstuga som stått igenbommad under vintern. Riktigt fint blev det och jag skulle gärna flyttat in där själv! :D





Gardinerna hängdes på plats......




Köket städades från grus och annat skräp.




Ja, jag kan ju säga att Mollie var väldigt nöjd när allt var klart!
Nu lär det bli en hel del lek där i sommar.





Ha det bra! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Anna

Men gud va fint hon har det! Jag hade lätt flyttat in där jag också ;) Kram på er och trevlig helg!

2012-05-11 @ 13:19:08
URL: http://iannasliv.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS