') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

GALET GOD DESSERT: NUTELLASEMIFREDDO!!!


Godkväll på er!
Jag sitter här nu med tändstickor för att hålla upp mina trötta ögonlock och längtar väldigt mycket efter sängen just nu!
MEN....jag har lovat Mollies förskolefröknar att lägga in receptet på desserten jag lagade i Lördags och nu har talat så varmt om. Efter att ha sett receptet på denna Nutellasemifreddon på ett flertal matbloggar och matsajter så var jag sugen på att testa. Och så enkel den var att göra! 10 minuters arbetsinsats och sen var det klart. Sen ska den ju stå i frysen ett tag också såklart. Och jisses så god den var!! Hamnar lätt på min 10-i-topp lista med desserter!

Nu får ni tyvärr hålla tillgodo med en urusel bild, men försök föreställa er hur vacker och fin den var egentligen. :D





Det här behöver du till ca 10 pers:


2 marängbottnar, jag använde färdigköpta
4 ägg
2 msk strösocker
3 tsk äkta vaniljsocker
5 dl vispgrädde
1 burk Nutella (ca 400 g)



Gör så här:



1. Separera gulor från vitor.


2. Vispa vitorna till ett fast skum med 1 msk socker. Vispa gulorna luftiga med 1 msk socker och vispa grädden med vaniljsockret för sig.

3. Lägg en marängbotten i formen och krossa den andra.


4. Vänd varsamt ihop äggvisp, grädde, vitorna och den krossade marängen. Ringla ner Nutellan (värm den några sekunder i mikron så den blir lite rinnig) och rör försiktigt så att det blir ränder i smeten.


5. Fyll upp smeten i formen över den hela marängbottnen.
Täck noga med plastfolie och frys tårtan i minst 4 timmar innan servering, gärna över natten.


6. Ta fram tårtan ca 30-40 min innan den ska serveras så att den mjuknar något.



Servera med exempelvis färska jordgubbar (hade jag) eller andra bär.





SÅÅÅÅÅÅÅÅ GOOOOOD!!!! :P







Nä, NU ska denna svensk gå och lägga sig!
God Natt! ♥



Kommentarer
Postat av: Anette

Tack för receptet! Det blir lördagens efterrätt!

Vi ses på måndag!

/ Anette på Grynet

2012-05-04 @ 10:50:17
Postat av: Jenny

Behöver man ta fram den en stund innan servering eller blir den för mjuk då?

2012-05-14 @ 06:30:01
Postat av: Åsa/En Sida Med Mat

Jenny: Ja, man ska ta fram den ca 30-40 min innan den ska ätas. Annars går den inte att skära i. Tack för frågan, ska genast ändra i beskrivningen!



Ha det bra/Åsa

2012-05-14 @ 20:32:56
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Lisa - Kreativ bakning ♥

Åh vad gott det låter!!

2012-05-26 @ 13:50:02
URL: http://muzicmecupcake.blogg.se/
Postat av: Sara - mamma till två busungar

Jag har skrivit receptet i min blogg och hoppas det var okn att jag lånade din bild, har såklart länkat till dig! Kram

2013-03-18 @ 22:22:59
URL: http://blondstar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS