') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MUSTIG, LÅNGKOKT KÖTTFÄRSSÅS MED LAGERBLAD OCH CHILI!


Jaha mina vänner, då var det måndag igen!
Jag har en undran om det är många av er som veckoplanerar matsedel hemma?
Jag gör det i perioder men önskar att jag kunde skärpa till mig och göra det alltid. Blir ju så mycket smidigare med inköp, m.m.....
En rätt som i alla fall ofta är med på matsedeln härhemma är ju Spaghetti och Köttfärssås. (Ovanligt va.... hi,hi)
Och nu tänkte jag tipsa om en gryyyyymt god variant jag gjorde förra veckan. Hemligheten är lagerblad OCH att den får stå och puttra i 1½ timme på spisen. Galet gott , tyckte vi allihopa!
Ni måste testa!



Till ca 4-6 pers:



700 g blandfärs
2 gula hackade lökar
1 morot i små tärningar
ca 100 g rotselleri i små tärningar
1-2 msk kalvfond
2 msk tomatpuré
2 pressade vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater( Muttis)
2 lagerblad
chilimix
salt och svartpeppar


Gör så här:


1. Bryn lök, morot och selleri i lite smör i en stor gryta eller stekpanna.

2. Lägg i köttfärsen och finfördela med hjälp av en gaffel. Låt köttet bli helt brynt.

3. Tillsätt tomatprén, tomaterna, vitlöken och kalvfonden. Lägg ner lagerbladen och krydda med chilimix och peppar.

4. Låt grytan puttra under lock i ca 1-1½ timme.

5. Smaka av med mer kryddor om det behövs.




Bryn lök, morötter och selleri......




........tillsätt köttfärsen.




....och övriga ingredienser.



Den här är flitigt använd härhemma och gör det där "lilla extra" i många maträtter.




Sååå gott det blev med lagerblad i !!! Annars brukar jag bara använt det i kalops och den HÄR grytan.



Nu har såsen fått puttra i 1½ timme och ska avnjutas med nykokt spaghetti!




MUMS!!







Kommentarer
Postat av: Ullis

Jag matplanerar varje vecka. Senare ikväll ska jag iväg och veckahandla inför denna vecka.

2012-01-16 @ 17:30:20
URL: http://www.ulliso.se/blog
Postat av: Hanna

Vi har tänkt att dyka ner i kokböcker och hitta några nya och roliga recept men har inte blivit av än! Men brukar handla på måndagar och torsdagar så planerar oftast in vad vi ska äta varje dag då i alla fall så man har lite att gå efter :)

2012-01-22 @ 20:12:44
URL: http://hannaedman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS