') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KAN-INTE-SLUTA-ÄTA CHOKLADFUDGEKAKA!


God middag!! Hur har ni det? Här har vi massor på agendan idag men har ändå inte kommit ur våra pyjamaser....ha,ha! Vi ska fixa till Mollies rum som blivit ommöblerat och köpa ben till hennes säng som tidigare stått på golvet. Men nu är hon så stor sådet är inte så stor risk att hon rullar ner på golvet. Hon har dessutom fått en himmelsäng som ska sättas upp. Ja, och sen har vi ju köket som jag började måla om innan jul och som inte är helt klart med inredningsdetaljerna. Vi får väl se hur långt vi hinner, en helg går ju SÅ fort!


Idag tipsar jag om en kaka som är HELT oemotståndlig!! Trots att den är söt och mäktig så är det väldigt svårt att sluta äta av den! Jag fick till sist ge resterna av kakan till hönorna! :D







Det här behöver du:

150 g smör
2 ägg
2 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kallt kaffe
1 ½ dl vetemjöl
½ dl kakao
1 tsk bakpulver


Fudge:

1 ½ dl vispgrädde
1 ½ dl socker
2 msk ljus sirap
100 g mörk choklad, jag använde Marabous "vanliga" mörka mjölkchoklad.
75 g smör, rumstempererat

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ihop ägg, socker och vaniljsocker. Tillsätt kaffet.

2. Blanda mjöl, kakao och bakpulver och rör i. Rör till sist i det smälta smöret.

3. Häll smeten i en smord, bröad form (jag använde kokosflingor) med löstagbar kant. Grädda mitt i ugnen ca 20-25 min.  Låt kakan svalna i formen.

4. Fudgen: Blanda grädde, socker, sirap och choklad i en kastrull. Låt koka under omrörning några minuter till en tjock och blank smet. Ta kastrullen från plattan och rör i smöret. Häll smeten på chokladbottnen och låt kakan kallna.




Servera med vispad grädde och gärna några bär till.





Vispa ägg,socker och vaniljsocker.....




...tillsätt kaffet. Vänd ner mjöl och bakpulver och till sist smöret.




Häll smeten i en smord och bröad form. (Jag hade kokos)
Grädda i 20-25 min i 175º.




Blanda alla ingredienserna utom smöret till fudgeglasyren i en kastrull.
Låt koka i några minuter och rör sedan ner smöret.




Häll fudgesmeten på kakan och låt den svalna helt.




Nu är den klar!




NJUUUUUT!!!!!!!!




Ha en riktigt härlig helg nu på er och lämna gärna en liten kommentar till mig!





Kommentarer
Postat av: Susanne

Hej!



Vilken härlig och inspirerande sida du har! Har redan provat två recept och de är ju supergoda! Idag ska vi prova en av dina rätter med soja och sambal oelek! Tack för alla mumsiga recept o ha en fin helg!



Kram Susanne

2012-01-14 @ 12:48:30
URL: http://snusilusosannibus.blogspot.com
Postat av: Veronica

Såna här recept kan man aldrig få nog av. Love it!

2012-01-14 @ 14:09:50
URL: http://matochbakverkstan.blogspot.com
Postat av: Åsa/ En sida med mat

Susanne: Tack för dom fina orden det värmer och inspirerar till att fortsätta blogga! Hoppas maten blev god! Önskar dig en fortsatt bra dag!



Veronika: Eller hur! Ett bra recept är ju till för spridas! :D

2012-01-15 @ 09:22:57
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Jennys Matblogg



Vilken fantastisk chokladfudge tårta.

Ser grymt god ut :)



/ Jennys Matblogg

2012-01-15 @ 11:47:44
URL: http://minbebis.com/blogg/jennysmatblogg/
Postat av: Hannah

Wow...gissa om snålvattnet rinner till!! Denna måste jag bara baka. Tack för en superbra blogg!

2012-01-15 @ 19:38:17
Postat av: Carita

Denna måste jag prova! Men jag skrattade gott, hönorna fick resterna.......! :-D Vilken fest!

2012-01-16 @ 08:13:12
Postat av: Marie

Oj, det här receptet sparar jag direkt! Så kul att du är tillbaka!! :D Jag älskar din blogg och att du har så bra recept med ingredienser man känner igen.

Ha det bra! /Marie

2012-01-16 @ 17:17:03
Postat av: Anna

Bakade denna kaka i helgen och den var så otroligt god! Detta recept kommer absolut att sparas i min lilla bok med favoritrecept :D

2012-01-23 @ 17:16:35
URL: http://tingeling0.blogspot.com
Postat av: Therése

Supergott, även om man som jag inte är så förtjust i choklad! Lånar ditt recept till min egen blogg :)

2012-01-26 @ 18:47:38
URL: http://tessansmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS