') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

CHOKLAD DUMLEKAKOR OCH HOME MAKEOVER!


Förra veckan gjorde jag ett litet "bakexperiment" som föll ut väldigt väl! En kaka som har bakats flitigt härhemma är DUMLEKAKAN och nu kände jag för att förnya den lite. Så jag lade till kakao i degen men gjorde i övrigt som vanligt. Naturligtvis blev det ju jättegott!!  Kul att kunna variera en favorit lite.
Och har ni inte provat att baka den innan så gör det NU! :D







Det här behöver du till ca 15 st:


200 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
1-2 tsk vaniljsocker
15 dumlekolor
15 st noblesse
15 st formar, antingen pappersformar eller folieformar.


Gör så här:


1. Sätt ugnen på 175º.
Skär smöret i tärningar och blanda alla ingredienserna till en deg.

2. Rulla till bollar och lägg i formarna.

3. Tryck ner en dumlekola i varje form och grädda kakorna i ugnen i ca 10-12 min

4. Ta ut dom ur ugnen och lägg på en noblesse på varje kaka direkt så den smälter.
Ställ dem sedan lite svalt så att den stelnar igen.





Så goda och lättgjorda kakor!!




Originalet..........




.........och min nya version! Vet inte riktigt vilken som är godast.
Ni får själva avgöra! :D


Vi har nyss ändrat om lite i Mollies rum. Hon börjar ju bli stor nu och har lite andra behov numera. Så vi köpte ett "skriv/ritbord" till henne, möblerade om, satte ben på hennes säng och satte upp en sänghimmel. Och hon trivs jätte bra i sitt "nya" rum, så bra att vi knappt ser henne längre! :D
Bjuder på lite bilder:




Det nya skrivbordet passade perfekt in i denna hörnan, här stod tidigare hennes säng.
Kan vara lite svårt att möblera när man har snedtak tycker jag, men detta blev riktigt bra!
(Efter att bilden togs har vi även köpt en lådhurts som vi ställt under bordet, perfekt för pennor, papper och annat "skröfs")



Sängen fick ben (har tidigare stått rakt på golvet) och en sänghimmel.
Hon har verkligen gott om plats då hennes säng är 140 cm bred......
Tänk om man haft en sån här säng när man var liten!



Ett helt nytt rum blev det med endast några små nya saker och ommöblering.
Sånt gillar jag! :D





Ha en bra kväll!! /Åsa.







Kommentarer
Postat av: Milo

Gillade orginalet, så nu måste jag givetvis testa varianten! :)

2012-01-25 @ 22:01:49
Postat av: Eva BJ

Åh så goda de ser ut. Och vilket fint rum Molly fick!

2012-01-26 @ 12:22:04
Postat av: Anonym

Hej

Vi gjorde chokladfudgekakan i helgen,riktigt god, vi behövde inte slänga något för samma dag tog den slut.

När det gäller att semestra i Sverige då är det en plats ni inte får missa och det är att åka till Gotland, känns nästan som att befinna sig utomlands, har varit där flera gånger och tycker själv att norra delen är bäst med bl.a. Fårö

Mia

2012-01-27 @ 19:51:01
Postat av: Åsa/En Sida Med Mat

Milo: JA, det måste du absolut!

Eva: Javisst blev det väl bra! :D

Mia: Vad kul att ni gillade kakan och att den hade strykande åtgång. Tack för tipset av Gotland, dom banorna har jag inte funderat i tidigare.

Mvh Åsa.

2012-01-28 @ 09:08:00
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Linda Johansson

Vilket fint rum din dotter har! Jag önskar att mina föräldrar att varit lika duktiga på inredning, men rosa och vitt var förstårs inte prio 1 i slutet av 70-talet! :)

Jag sov i en 70-90 cm bred säng tills jag var 12-13. Då fick jag äntligen en "ny" 120-säng (min pappa är snickare och fixade till en beg. sängram).

Det bästa var den splitternya, mjuka madrassen! Men beställningen blev fel och jag fick vänta minst 2 veckor till på en ny madrass. Gissa om jag var besviken...

2012-02-04 @ 10:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS