') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

TIRAMISU!!


Javisst var det Tiramisu jag hade gjort! Ni var ett par som gissade rätt! :D 

En gång tidigare har jag testat denna desserten och då var det en färdigköpt variant. Den var okej tyckte jag men den smakade så otroligt starkt av spriten eller likören så det tog helt över. Efter det har jag varit måttligt intresserad av testa igen. Fram tills nu då vi skulle ha ett par kompisar över på middag och jag ville ha ett Italienskt tema på maten. Första tanken var ju Panna Cotta till efterrätt men hur gott det än är så kände jag att det började bli lite uttjatat. Så då beslöt jag mig för att ge denna klassiska italienska dessert en andra chans.
Jag googlade runt efter recept och det fanns en hel del variationer, främst om vilken spritsort som användes. Så då rådfrågade jag vår vaktmästare på jobbet som är en tvättäkta italienare om vilken sort som gäller och hans svar blev tveklöst "Amaretto", en mandellikör. 
Receptet jag följt är Paolo Robertos med endast en liten ändring, jag bytte en del av strösockret mot vaniljsocker. Viktigt är också att göra den dagen innan så att alla smaker sätter sig! Jag valde också att göra portionsformar istället för en stor men det funkar såklart lika bra vilket som.


Hur blev det då då???
Det blev SKITGOTT!!! En  ny favorit helt klart! :P






Till ca 6 pers:

2 dl vispgrädde
4 st äggulor
2-3 tsk vaniljsocker
0.5 dl strösocker
500 g mascarpone
200 g savoardikex
5 msk starkt kaffe
2 msk amaretto (likör)
1 msk kakaopulver



Så här gör du:


1. Vispa grädde och vaniljsocker till ett hårt skum.


2.
Vispa äggulor och strösockret till en krämig smet.


3.
Tillsätt mascarpone och grädde, lite i taget, vispa försiktigt till en fluffig kräm.


4.
Blanda starkt kaffe och amaretto i en skål.


5.
Lägg savoardikex i botten på en avlång eller fyrkantig form, eller portionsformar.


6.
Ta med en liten sked av kaffe- och likörblandningen och droppa lite av blandningen över kexen. Droppa försiktigt, kexen suger snabbt åt sig blandningen, de ska inte bli genomblöta, utan bara få en lätt smak av kaffe och amaretto.


7.
Bred ett lager av mascarponekräm över kexen, varva därefter kex och kräm, avsluta med ett lager kräm.


8.
Låt stå i kylskåp i minst en timme. Desserten kan förberedas dagen innan servering.


9.
Sikta över kakao när desserten ska serveras




Likören jag använde, en italiensk mandellikör som även kallas för "Amaretto"




Italienska Savoiardikex eller "ladyfingers" ska det också vara.....




Bottna med kexen och droppa över lite av kaffe/likörblandningen...




Täck med ett lager av den fluffiga mascarponeblandningen.




Lägg på ett lager kex med kaffe och likör till........




Avsluta med färskostblandningen, jag spritsade ut den i små toppar.
Så här långt kan du förbereda.




Riktigt tjusigt blev det!




Avsluta med att pudra över lite kakao precis innan servering!





Nu vill ju jag veta om ni testat att laga Tiramisu eller smakat det nångång?
OCH vad tyckte ni?






Kommentarer
Postat av: Fröken Dill

Gudomlig efterrätt! När jag hälsade på min kompis för ett tag sedan hade hon lagat Tiramisu till oss. Mmmmmm, vill ha, snart igen!

2012-02-06 @ 14:50:45
URL: http://www.frkdill.blogspot.com
Postat av: Millan

Wow, vad gott det såg ut! Nä, jag har inte tstat det förut men blev jättesugen nu! Tack för inspirationen

2012-02-06 @ 16:32:29
Postat av: Lotta

Jag har aldrig smakat på tiramisu förut men får väl kanske göra det nu. Jag tycker det är så bra att du tar steg för steg bilder. Ha en bra kväll!

2012-02-06 @ 20:08:56
Postat av: Helena

Jag älskar Tiramisu och din variant i portionsformar såg underbar ut! Jag undrar om du gjorde dessa kvällen innan? Med tanke på hur högt gräddblandningen går över kanten så inser jag att du inte har täckt formarna med plastfolie så jag undrar om de kan stå i kylen en hel natt och dagen efter utan att vara täckta av något?

2012-02-26 @ 09:56:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS