') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SKINKOMELETT MED KESO OCH HELT SLUT!!!


Hej svejs!  I'm back!! 
Jag har haft en fullständigt galen (men rolig ) arbetsvecka bakom mig! Vi har haft ett "event" som  heter SVEA på skolan där jag arbetar denna helgen som gått. Det har för min del inneburit att jag och mina kollegor jobbat extra i lördags och söndags för att servera dessa trevliga ungdomar, som bott på skolan, tre mål mat om dagen.  Så det har blivit mååånga och låååånga arbetsdagar. Men det bästa av allt är ju att det har blivit ÄNNU fler komptimmar! :D

Men nu har jag bara morgondagen kvar sedan är det påsklov för min del.
Och i påsk äts det ju en hel del ägg i detta landet, men härhemma äter vi mycket ägg året om faktiskt. Omelett är ett stående inslag hos oss på frukostbordet på helgerna.
Det som är bra med omelett är att det går snabbt och man kan ha i princip vad som helst i.
Men jag tänkte tipsa om min absoluta omelettfavorit idag.
Här kommer den:






Det här behöver du till ca 2 pers:




500 g Keso, naturell
Ca 8 skivor tunt skivad rökt skinka
4 ägg
Riven ost eller några ostskivor
salt och svartpeppar




Gör så här:



1. Vispa sönder äggen lätt och blanda ner keson.
Hetta upp smör i en stekpanna och häll i äggsmeten.

2. Dela skinkan och strö ut den jämnt ovanpå. salta och peppra.
Stick små hål så äggsmeten rinner ner i bottnen.

3. Strö över riven ost och stek på medelvärme tills omeletten "stelnat" på ovansidan.
Stjälp över på ett fat och servera direkt med några goda grönsaker till.






Så himla gott!! Ibland lägger jag ostskivorna så att dom "hänger" utanför, då får man en god krispig kant! :P



Perfekt både som frukost, lunch och middag! Har ni något bra omelettrecept så tipsa gärna!





Ha en bra kväll! /Åsa.



Kommentarer
Postat av: Jasmin

Jag är också väldigt förtjust i omelett, måste testa detta recept!

Min gamla pojkvän brukade göra omelett med räkost, det blev jättegott! Och sen lite mjölk och cayennepeppar i "smeten", men det kan man hoppa över.

2012-04-05 @ 10:01:28
URL: http://unjourcommeca.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hej! Jag har nyligen hittat din blogg och har den nu på favoritlistan. Inspirerande, bra recept o bra bilder! Tack! / Hanna

2012-04-05 @ 22:37:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS