') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

BANAN OCH KOLAPAJ...... ÄVEN KÄND SOM "BANOFFEPIE"!


Hej på er!
Äntligen har jag fått till en uppdatering! :D
Receptet idag är absolut ingen "nyhet", ni har säkert sett det på många andra bloggar och i tidningar.... Själv har jag haft receptet i min ägo i säkert 10 år!
Och inte förrän nu blev jag färdig att testa det.
Men, jag säger då det, bättre sent än aldrig för det här kommer jag göra fler gånger! Jättenkel och jättegod!! Det enda "komplicerade" med denna pajen är den kondenserade mjölken som ska koka i ca 3 timmar men den sköter sig ju i princip själv.
Nästa gång tänkte jag testa att ha färska hallon istället för banan, tror det kan funka riktigt bra det också!







Det här behöver du till ca 8-10 pers:



Botten:


300 g digestivekex
ca150 g smält smör




Fyllning och dekoration:


1 burk sötad kondenserad mjölk (finns på bakhyllan i affärerna)
ca 3 bananer
4 dl vispgrädde
riven mjölkchoklad






Så här gör du:


1. Börja med att koka burken med mjölken, tag bort pappret som sitter runtom och lägg burken i en kastrull och fyll upp med vatten. Det måste täcka burken helt hela tiden, så räkna med att du får fylla på ett par gånger under koktiden. Koka i 3 tim och 15 min.
Kyl sedan burken i kallt vatten och öppna ABSOLUT INTE burken när den är varm eftersom det finns risk för explosion då.


2. Krossa kexen i en matberedare eller mortel. Smält smöret och blanda med kexsmulorna.
Tryck ut "smeten" i en form, gärna med avtagbar botten,
Låt stå kallt en stund.


3. Fördela kolasmeten över bottnen, skiva bananerna och lägg i ett jämnt lager ovanpå.
Klicka ut den vispade grädden snyggt och avsluta med att riva lite god mjölkchoklad över.








Såhär såg min kräm ut efter att ha kokt i 3 tim och 15 min.....





Fördela kolakrämen över kexbottnen........





....lägg på skivade bananer......




......och vispad grädde.......





.....riv till sist över lite god choklad!!





NJUT!!!!




Om ni nu inte provat denna så GÖR DET! Ni blir inte besvikna.
Dessutom passar den superbra till sommarens alla fester såsom studenter, konfirmationer...m.m eftersom det går bra att förbereda alla ingredienserna och bara "slänga ihop" pajen när det sen är dags att äta.










Här hos oss rullar allt på och dagarna försvinner i en rasande fart!
En rolig sak som vi dock hunnit med för ett tag sedan var att jag och Mollie var och såg "Pippi på is" på Malmö Arena. Vi såg showen dagen efter premiären och tyvärr var det inte den "riktiga" Pippi eftersom hon drabbades av kräksjukan 20 min in i premiärföreställningen.... :(
Men hennes ersättare gjorde ett superbra jobb och jag och Mollie var klart nöjda med showen!
Det enda som drog ner totalintrycket var att vi pausen stod och köade i 30 min för att köpa pannkakor till Mollie och när vi bara hade 2 pers kvar framför oss tog pannkakorna slut!!
Kändes lite surt faktiskt......

Men som sagt annars var allt toppen!






Mollie hade laddat upp med en påse av sitt favvissnacks....ostbollar!!




7000 personer kom för att kolla in föreställningen!




Det var riktigt maffigt när Pippi kom inglidande på båten......




En hel del kändisar medverkar. Bla. Stefan Sauk, Nassim Al Fakir, "Tobbe-trollkarl", Marika Lagerkrantz......




Har någon av er sett föreställningen? Vad tyckte ni i så fall?
Dela gärna med er!




Ha en fortsatt trevlig helg!/ Åsa.








Kommentarer
Postat av: Jenny

Naw stumpan.

Jag vill gärna låna henne en kväll/natt igen, fast när Daisy slutat sin fällperiod.

Det blir liv i luckan och det behövs emellanåt här =)

2011-05-11 @ 00:48:39
Postat av: Carita

Den där pajen bara måste jag prova! :-P Får komma över min rädsla för explosionsrisken! ;-)

2011-05-11 @ 07:41:36
Postat av: Maja

mums vad gott:P

2011-05-11 @ 07:57:47
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad roligt med ett inlägg från dig! Jag brukar göra en fuskvariant av fyllningen där jag kokar kondenserad mjölk tillsammans med smör och farinsocker direkt i kastrullen. Då tar den bara 10 minuter att koka sig tjock. För mig är bananfyllningen för söt så jag gör alltid pajen med hallon istället!

2011-05-11 @ 14:58:28
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Jessica

Hej Åsa

Låter supergott, den måste jag prova!!

Ser att vi satt nära varndra på Pippi...(Jag, Carl o Maja är med på din bild..) Det var kanonbra tyckte vi, Pippi alltså!

2011-05-13 @ 08:00:55
Postat av: Anna

Låter smaskens!!!! Kram Anna

2011-05-20 @ 20:17:06
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Helena Ljunggren

Seriöst, det rinner ur munnen på mig varje gång jag ser en banonoffepaj :D

2011-05-23 @ 10:21:34
URL: http://www.HelenaLjunggren.com
Postat av: Linas blogg - Mat & Foto

Detta ser så gott ut, jag såg Jamie Oliver göra detta en gång på 30min meals och har velat göra det sen dess :) Förresten, testade den köttfärssåsen idag med mjukost... Säger bara en sak: Oh my god... Enkelt, supersnabbt och underbart gott!



/Lina

2011-05-27 @ 00:49:59
URL: http://lvdp.blogg.se/
Postat av: Jen

gooott!

2011-05-29 @ 13:56:17
URL: http://littledessert.se
Postat av: Katrin

Super god paj, gjorde den när min son fyllde 9år....alla älskade den.

2011-05-31 @ 18:28:57
Postat av: Nathalie

åh, har velat prova detta så länge, men det har aldirg blivit av :/ dags nu kanske.. ser ju så gott ut!

2011-09-10 @ 21:16:24
URL: http://cookieetime.blogg.se/
Postat av: Marie-Louise

Tack för ett jätte bra recept på en supergod paj!! :D

Svar: Det var så lite så! måste nog själv baka denna igen snart!
Mvh Åsa!
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-21 @ 07:48:38
Postat av: Luise

den kondenserade mjölken finns att köpa färdigkokt, samma pris

2013-09-04 @ 09:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS