') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

TILLBAKA I VARDAGEN OCH DILLKÖTT PÅ SNABBT SÄTT!


Jahapp....då var man tillbaka i vardagen med jobb och dagis igen.
Jag tycker faktiskt det är skönt även om det var seeegt att gå upp imorse.
Vi har lagt oss till med sena vanor och har inte stigit upp innan halv tio på dagarna.
Men, nu är det slut för denna gången.
Jag har precis suttit och gjort upp en två veckors matsedel till oss härhemma. Vi måste bli bättre på att planera eftersom jag tycker att vi slänger för mycket mat. :(
Nytt i samband med denna listan är även att vi bestämt att Peter ska laga mat 1-2 ggr/vecka.
Ska bli trevligt!!
Någon utav er som brukar göra upp matsedel??




Nu till dagens recept.........dillkött på kalv är väl gott??!!
Riktig husmanskost som jag brukade "beställa" av mamma när det var dags för Söndagsmiddag.
Men vad som inte går att komma ifrån är ju att det är en ganska omständig och tidskrävande rätt....

Men inte nu längre! Inte om man gör det på det här sättet, dvs med benfritt fläskkött av tex stek, bog eller innanlår.
Dessa köttdelarna kräver kortare koktid + att jag förenklat receptet betydligt.
Slutresultatet blir ändå så in i bombens gott, minst lika gott som "riktigt" dillkött!






Det här behöver du till 4-6 pers:



1 kg benfritt fläskkött, tex stek, bog eller innanlår
2½ buljongtärningar av kalv eller kött
8 dl vatten
5 dl matlagningsgrädde
2 msk ättika 12%
3-4 msk socker
1 pkt fryst dill
salt, vitpeppar
maizena att reda av med





Gör så här:




1. Tärna köttet i lagom stora bitar.
Bryn det hastigt i lite smör i en stor gryta.
Häll på vattnet och lägg i buljongtärningarna.



2. Låt koka i ca 40 min.
Skumma av om det behövs.


3. Häll på grädden och smaksätt med socker och ättika.
Salta och peppra.
Låt koka upp och tillsätt dillen.
Red av med maizena om såsen är för tunn.





Servera med ris eller potatis och kokta morötter!










Köttet ska först brynas.....






Sedan ska det koka i buljong i ca 40 min.....





....innan grädden hälls i och smaksätts med socker och ättika.
Dillen rörs ner allra sist.






SÅÅÅÅ UNDERBART GOTT!!









Kommentarer
Postat av: Bella

Hej Åsa!



Jag ÄLSKAR dillkött och håller med om att det är söndagskvalitet på den rätten ... Det var längesen vi gjorde det här hemma nu, får bestämt laga det i helgen.



Jag har testat, kommenterat och satt betyg på din härliga "Fiskgryta med helgsmak" som du hade recept på i mars 2009. Har en känsla av att dina recept kommer att bli mycket använda i vår egen menyplanering, som vi ska börja med snart ... och den där nöttårtan du hade sist verkar ju direkt livsfarlig, ojojoj ... :-D



Bella

2011-01-10 @ 19:19:37
URL: http://forovrigtmarjagbra.blogspot.com
Postat av: Jenny

Åh mammas dillkött! Hon ligger inne med rätt grymma recept har jag kommit att tänka på.

Men pannkakorna ligger fortfarande högst upp på listan.

2011-01-10 @ 20:08:48
Postat av: veronica

Åh va gott. hatahe dillkött som yngre men nu är det mums!

2011-01-11 @ 15:45:26
URL: http://livetivitavillan.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Hej Åsa! Försöker ofta göra en veckomatsedel för att det ska bli lättare att handla. I matsedeln lägger jag in en "restdag", då vi äter rester för att de inte ska bli dåliga. Blir det mycket mat över en dag fryser jag in det istället. Bra att ha på lut ibland när tiden eller orken tryter. Då kan man plocka fram ur frysen på morgonen och ofta behöver man bara fixa pasta, ris eller potatis innan det är dag att äta. Skönt!

Du har en härlig blogg! Ser fram emot ett till år med tips och recept från dig.

Anna-Karin

2011-01-11 @ 21:08:02
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad roligt att du fått upp ångan när det gäller bloggandet igen! Tyckte att det var lite glest under hösten! Och ja... älska dillkött! Här uppåt i landet gör vi dock en genomskinlig sås för det mesta men din vita är också god, bara jag som aldrig gör så. Ja, har kört månadsmatsedel sedan i somras. Gör den utifrån gamla klassiker, nyheter (recept urrivna tidningar, kokböcker) och reklamblad (det som är på extrapris), dessutom gör jag en inventering av kyl/frys/skafferi inför varje månad. Jag försöker också tänka att det ska vara soppa och fisk minst en gång i veckan och lägger även in lite dagar då man äter rester. Fungerar utmärkt och datumen hinner inte gå ut. Dessutom roligt att variera sig!

2011-01-11 @ 21:36:06
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Lina

Ser gott ut!!

2011-01-16 @ 16:24:41
URL: http://linastrandh.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS