') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

WALLENBERGARE PÅ MITT VIS!


I måndags fyllde min käre sambo Peter år och han fick önska middagsmat.
Jag trodde att det skulle bli köttbullar men han var sugen på Wallenbergare.
Och inte mig emot eftersom det är så in i bombens gott!
Dom bara smälter i munnen........ :P
Historien bakom hur Wallenbergaren uppstod tänker jag inte skriva eftersom jag har hört måååånga olika versioner om detta.
Och alla anser förstås att deras är den rätta.
Det finns även en del variationer i hur man gör en "äkta" Wallenbergare.
Som tex om man ska vända dom i ströbröd eller inte och vad man ska ha till.
Receptet ni får idag är hur jag tycker att dom blir godast.






Det här behöver du till ca 3-4 pers:



OBS! Alla ingredienserna ska var riktigt kalla!



400 g finmald kalvfärs (gärna mald två gånger)
2 dl vispgrädde
4 äggulor
salt
vitpeppar
ett uns finriven muskotnöt
Siktat ströbröd att vända biffarna i





Så här gör du:



1. Blanda färsen med grädden lite i taget.
Arbeta sedan in äggulorna, en i taget.


2. Smaksätt med kryddorna.



3. Sikta ströbrödet genom en finmaskig sil på en tallrik.
Det går åt ca 2 dl.


4. Skölj händerna i kallt vatten och forma den relativt lösa färsen till 8 biffar.
Vänd dem i ströbrödet och stek i smör på medelstark värme i ca 4 min per sida.
Dom ska INTE få för mycket färg!


5. Om inte biffarna har blivit genomstekta så kör dom färdigt i ugnen på 200º under folie i ca 10 min.





Vi åt dessa godingarna med hemmagjort potatismos, rårörda lingon, gröna ärtor och gräddsås


Såååå gott!!







Finmald kalvfärs av god kvalité är ett måste!





Tillsätt vispgrädden lite i taget......




.......och sedan även äggulorna en i taget. Krydda.





Smeten blir lös, men så ska den vara!





Sikta ströbrödet genom en finmaskig sil.




Forma färsen med vattensköljda händer och stek dem sedan på medelvärma i ca 4 min per sida.
Dom ska bli ljusbruna, inte mer!




Jag fick steka färdigt mina i ugnen i en form under folie i ca 10 min i 200º.
Då blev dom helt perfekta!






På "riktigt" sätt ska Wallenbergarna serveras med skirat smör och inte gräddsås, men som sagt tycker vi det här är godare.






Har ni inte testat det här förut är det dags nu!






När jag frågade Mollie vad vi skulle köpa till hennes Pappa så var hennes förslag en "Spindelmannendräkt"!
Nu fanns ju inte den i hans storlek tyvärr...... :D
Men lite andra paket och tårta fick det ju bli!!






Tårtan och paketen väntar på huvudpersonen.......







.....som hade en frivillig hjälpreda! :D





En mycket trevlig och mysig dag hade vi!





Idag ska jag som antagligen den siste matbloggaren i världen baka Macaroons. Det är inte riktigt klokt men jag är faktiskt riktigt rädd för att misslyckas.......
Återkommer med resultatet......

Ha det gott! /Åsa.





Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag måste helt klart laga Vallenbergare, ser jättegott ut!

2011-04-17 @ 19:55:10
URL: http://matarkivet.wordpress.com
Postat av: Allice

bara älskar W-bergare och du får gärna bjuda någon gång hahahahaha. Väntar med spänning på kak-uppdateringen.

2011-04-18 @ 19:08:38
Postat av: Therese

Oh så gott det där är..Du är inte ensam med att inte ha prövat macroons det ha inte jag heller gjort..

Glad påsk!

2011-04-19 @ 12:57:38
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS