') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FRUKOSTTIPS: POLENTAGRÖT!


Härhemma brukar vi inte äta gröt till frukost på helgerna men nu blir det ändring på det sedan jag "upptäckt" polentagröt!
Påminner om mannagrynsgröt fast godare!
Härligt gul i färgen blir den också.
Polenta är små gryn som framställs av majskornets kärna så den här gröten passar utmärkt för glutenallergiker.
Har ni inte testat detta förut så tycker jag det är dags nu!
Kanske redan till helgen?







Det här behöver du till ca 3-4 pers


 

9 dl mjölk, gärna standardmjölk
1,5 dl polenta
En nypa salt

 

Så här gör du:

1. Koka upp mjölken och saltet och vispa ner polentan.



2. Låt sjuda under omrörning i 5-6 minuter, späd med mer mjölk  för en lösare gröt.
Servera tex. med frukt, bär, mos eller sylt samt mjölk.





Ekologiska polentagryn från Saltå Kvarn, jag älskar deras produkter!





Koka upp och mjölk och salt och tillsätt sedan grynen...låt sjuda i någon minut tills gröten tjocknar.
Späd ev med mer mjölk om det behövs.






Avnjut den gula härliga gröten med en klick hallonsylt......





.......och lite mjölk........




.....eller som jag gillar bäst: med lite kanel! MUMS!!






Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg! /Åsa.




Kommentarer
Postat av: Hanna

Later gott, jag alskar mannagrynsgrot!

2011-04-15 @ 10:37:13
URL: http://matarkivet.wordpress.com
Postat av: karin - trattoria

polenta är riktigt gott!

2011-04-15 @ 14:52:47
URL: http://trattoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS