') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LJUVLIG, BUSENKEL VANILJSÅS!!!


När ni nu ska baka den goda äpplepajen i mitt tidigare inlägg så MÅSTE ni göra den här fantastiska vaniljsåsen till. Jag hittade receptet hemma hos mamma i en av hennes veckotidningar och blev direkt sugen på att testa. Jag ändrade lite i receptet och tog vaniljstång istället för bara vaniljsocker som det stod och det lyfte nog såsen en hel del....
Jag har gjort vaniljsås förut men då skulle den kokas och passas för att inte skära sig.
Det behöver inte denna eftersom det är en så kallad "rårörd" vaniljsås, man bara vispar ihop allt!
Mycket enkelt!
Dock kanske man skulle kalla det för vaniljvisp istället för den blir så där härligt fluffig.










Det här behöver du:



2 äggulor
1 msk strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 vaniljstång
5 dl vispgrädde




Gör så här:


1. Lägg äggulorna, strösocker och vaniljsocker i en skål.


2. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur fröna med en kniv eller sked.
Lägg innehållet i skålen med äggulorna.


3. Vispa upp detta så det blir ljust och poröst, helst med elvisp.


4. Vispa grädden i en separat bunke och blanda sedan samman med äggsmeten.







Kyl fram tills servering.








Endast 5 olika ingredienser!
Dock saknas 1 ägg på bilden och jag vet fortfarande inte varför....... :O





Vispa allt utom grädden i en skål, tillsätt sedan den vispade grädden i äggblandningen...





.....och det är klart! Enklare än så här blir det och nu finns ingen ursäkt för att köpa färdig vaniljsås och vaniljvisp med en massa tillsatser, härdat fett och E-nummer!!












Måste bara visa den här bilden som jag tycker så mycket om!
Den är tagen förra helgen när vi var och uppvaktade min mamma som fyllde år.
Mollie har krupit upp hos sin morfar (min far). Han är gammal och väldigt skruttig och har hjälp av hemtjänsten flera gånger om dagen, men varje gång Mollie kommer dit lyser han upp som en sol och busar så gott han kan med henne.
Ofta frågar han min mamma om inte Mollie ska komma och hälsa på.
Jag är SÅ glad att han faktiskt har hunnit uppleva henne och att hon fått träffa sin morfar vilket inte var en självklarhet eftersom han varit sjuk så länge.






Mollie och hennes morfar!!  ♥






Min far har alltid varit väldigt barnkär ( bör man kanske vara när man har 6 barn..... ;)  ) och man märker att han gillar när alla barnbarnen (9 st) kommer och hälsar på.




Det var allt för idag, ha en riktigt trevlig helg!!!! /Åsa.






Kommentarer
Postat av: Helena Ljunggren

Åh hjälp vad gott, det ser verkligen ut att vara nåt som skulle passa mig perfekt en dag som denna :) Ha en fin lördag. Kram

2010-09-18 @ 11:41:45
URL: http://www.helenaljunggren.com
Postat av: Christel Hansson

Åhhh.Vad det värmer i hjärtat att se fotot på Mollie o pappa.Vi alla älskar vår pappa o morfar,farfar.Världen Bästa <3

2010-09-18 @ 16:53:00
Postat av: Jessica

Hemmagjord kallrörd vaniljsås är ju bara så himla gott och dessutom superenkelt att göra =).



Härlig bild på Mollie och sin morfar!

2010-09-18 @ 18:13:05
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Matpolisen

Mmm... vanilj...

2010-09-18 @ 22:27:09
URL: http://matpolisen.wordpress.com
Postat av: Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg...

Brukar också göra sån vaniljsås. Det finns ju ingen anledning att köpa färdigsås när det är enkelt och så mycket godare att göra det själv!!



Blir lite gråtig när jag ser bilden på Mollie och hennes morfar. Hade önskat att mina barn fått lära känna sin morfar på det sättet...

2010-09-18 @ 22:49:14
URL: http://www.annsann.com
Postat av: Matbloggen



Oj oj , så gott det ser ut!! :)



Postat av: Nea

Mums vad gott det ser ut! Jag tänkte gjort äppelpaj idag men jag tror jag får vänta till imorgon då jag har köpt hem resterande ingredienser för att göra på "din" paj och vaniljvisp!



Gjorde dumlekakorna för ngn vecka sen...

Dear God vad goda dom var. Mäktiga men sååå goda! :)

Snart vågar jag inte titta in här för det finns alltid så mycket gott! ;)



Mysig bild på Molly och hennes morfar!



Ha en mysig helg!

kram nea

2010-09-19 @ 16:33:16
URL: http://neaidetgulahuset.blogspot.com
Postat av: Anna J

Hej!



Vilka goda recept på vaniljsås och äppelpaj - det ska jag bjuda på när jag får gäster om en vecka.



Sen vill jag säga att det är en oerhört fin bild på din söta dotter och din pappa, jättefin.



Mvh



Anna J

2010-09-19 @ 22:23:11
Postat av: Carita

Hej!

Ska absolut prova dina recept på äppelkaka och vaniljsås. Ser väldigt mumsigt ut! :-P



När jag ser bilden på Mollie och hennes morfar tänker jag på mina egna gamla. Min pappa fyller 84 idag och min mamma blev 82 igår. Båda är pigga och krya, lyckligtvis, men jag tänker ändå en del på hur länge dom ska få vara med oss och uppleva sina barnbarn. Isaac är ju fortfarande så liten och man vill ju även att han ska minnas sin mormor och morfar. En liten klump i halsen får man allt.

2010-09-20 @ 11:43:31
Postat av: Anna

Å vilken underbar bild, det värmer i hjärtat! Kram o trevlig helg till dig!

2010-09-24 @ 18:34:27
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Carola

Det verkar vara en supergod vaniljsås. En fråga bara, hur många portioner kan man räkna med att såsen funkar till? När barnen fyller år på dagis så bjuder vi föräldrar på tårta eller liknande och nu när min tjej ska bli 5 så tänkte jag bjuda på paj med vaniljsås och då skulle receptet passa superbra. Men jag måste ju göra flera satser eftersom det är 16 personer som ska äta.

2012-05-27 @ 11:04:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS