') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

UNDERBART KRÄMIG TACOLASAGNE!


God eftermiddag allihopa!
Här i Skåne vaknade vi till en härligt solig Söndag. :D
Jag tror verkligen att våren är på väg nu!!
Nästan all snön har smält bort och igår hade vi hela 6 plusgrader!
Härligt!

Bloggen har vilat några dagar på grund av att vi håller på att sätta upp en vägg i vardagsrummet.
Ett "projekt" som bara skulle ta någon dag enligt Peter (tidsoptimisten själv!! )
Såklart stämde ju inte det och allt är upp och ner och väääldigt dammigt härhemma.
Men förhoppningsvis ska det bli färdigt nu i veckan.

Den här lasagnen lagade jag förra Söndagen efter att ha blivit inspirerad av Jessica på Hallon och Blåbär.
Men precis som hon så måste ju jag ändra på alla recept... ;)
Det här blev min version, och en av de godaste lasagnerna jag ätit!








Det här behöver du till en stor form ca 25×35:


1 kg blandfärs
2 gula lökar hackade
2 tärnade morötter
1 brk champinjoner
2-3 påsar Tacokrydda
2 dl vatten
1 brk Salsa sås mediumstark
1 brk krossade champinjoner
3 dl creme fraiche
300 g philadelphiaost
1 stor pressad vitlöksklyfta
5-6 dl riven ost ( både mellan lagren och ovanpå)
1 pkt lasagneplattor
Salt och peppar



Gör så här:


1. Fräs färsen i lite smör i en stor stekgryta. Lägg i löken, morötterna och svampen.

2. Krydda med tacokryddan och häll på vattnet. Låt koka ihop någon minut.

3. Tillsätt salsasåsen och de krossade tomaterna.
Pressa i vitlöken.
Klicka i creme fraichen och philadelphiaosten och låt allt koka ihop några minuter.
Salta och peppra.


4. Börja med att lägga lite sås i formen, täck med plattor.
Lägg mer sås, fördela lite riven ost och sedan plattor igen.
Upprepa tills formen är full.
Avsluta med riven ost.

5. Grädda i 175º i ca 30 min.
Känn med en sticka så att plattorna är mjuka.



Servera med en god sallad!








Ni använder väl alla Muttis tomater??
Om inte, gör det! Det blir så mycket godare!





Philadelphiaosten gör såsen riktigt krämig....




Köttfärssåsen är klar.





Lite riven ost mellan varje lager gör lasagnen ännu krämigare! :P





Färdig! Dags att avnjutas!!





Mollie gillar verkligen att hjälpa till i köket.
Varje gång jag säger att jag ska laga mat utropar hon:
" Jaaaaaaa......hacka lök!!!! "
Och inte mig emot........;)






Hoppas ni alla njuter av helgen sista dag!






Kommentarer
Postat av: Jessica

Vad lyxigt att nästan all er snö smält undan. Här är det massor kvar men visst börjar det iaf bli lite vårigt i luften.



Tacolasange är ju bara så himla gott, din variant låter himla god.



Ha en bra kväll!

2010-03-14 @ 17:30:07
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Martina

Va härlig lasagnen ser ut. Självklart använder jag Muttis tomater ;-)

2010-03-14 @ 18:33:43
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Jenny

Brukar göra tacolasange men denna varianten är helt annorlunda verkar maffigare och en sallad med fetaost och härlig vinägrett hade ju blivit övergott !!



Mmmm, nu blev jag sugen.

Allt bra med dig annars då syster?

Ring nån dag.

2010-03-14 @ 20:31:57
Postat av: Kryddburken

Åh har all er snö smält redan? Här är det fortfarande meterhöga vallar... :S Men den där lasagnen däremot den hurrar vi för! Perfekt när recept får gå arv oss matbloggare emellan! Philadelfiaost måste jag prova att ha i lasagne! Ha nu en fin dag och må så gott. Och söt-Mollie, så duktig hon är som hackar lök! :D

2010-03-15 @ 10:02:12
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Helena Ljunggren

Man ska alltid räkna med typ 2 veckor även om man tror att det ska räcka med en dag :)

Lasagnen ser verkligen kalas ut!

2010-03-15 @ 10:22:24
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Linda

Ser ju super ut. Men vart får man tag på Mutti tomater? Har aldrig sett dom förutom på matbloggar.

2010-03-15 @ 15:45:31
URL: http://leonell.blogg.se/
Postat av: allice

Då min förkylning plockat bort Alla mina smaklökar, känns det inte så kul att laga mat. Snart kan jag väl försöka igen, och då blir detta ett bra tips. Vi hörs ciao

2010-03-15 @ 18:48:41
Postat av: Therese

Vi har väl lite snö kvar än så länge kan man väl säga..

Kul när man kan variera lasagnen lite

2010-03-17 @ 19:45:30
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS