') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

BIFF LINDSTRÖM!


Jag har precis "upptäckt" denna underbara husmansrätt!
Alltså, jag har ju känt till den länge men inte velat prova för jag tycker inte om kapris.
Trodde jag.......
Men här passar det så himla bra och det är till och med så att jag vill ha lite extra bredvid.
Så alla ni som rynkar näsan nu och inte vill läsa vidare, PROVA !
Ni kanske blir lika överraskade som jag.

För lite mer information om den kanske inte så Svenska rätt klicka HÄR.













Det här behöver du till ca 4 pers:


800 blandfärs
1 gul lök
2 ägg
2 dl vatten
¾ dl ströbröd
1½ dl hackade rödbetor
2-3 msk kapris
2-3 msk fransk senap (dijon)
rödbetsspad
salt och vitpeppar



Til såsen:


3 dl vatten
3 msk kalvfond
1 msk fransk senap (dijon)
ca 1 msk smörredning = 25 g smör + 2 msk vetemjöl (inte special)
rödbetsspad
sky från biffarna
salt peppar




Gör så här:


1. Sätt ugnen på 200º.
Låt ströbrödet svälla i vattnet. Rör om då och då så att det inte blir klumpigt.

2. Finhacka löken. Blanda färsen med alla övriga ingredienser.
Tillsätt ströbrödsblandningen och rör om till färsblandningen känns smidig.
Droppa i rödbetsspadet tills du fått önskad färg.
Smeten skall vara lite rosa.

3. Forma biffar som väger ca 150 g.

4. Stek på medelvärme tills biffarna fått fin färg.
Lägg över i en ugnsfast form, täck med folie och låt sedan biffarna bli färdiga i ugnen.
Det tar ca 15 min.


5. Gör såsen. Smält smöret och tillsätt vetemjölet. Ta genast från värmen och ställ åt sidan så länge.

6. Blanda vatten, kalvfond och senap i en kastrull. Låt koka upp.
Häll i skyn som finns i formen med biffarna.
Tillsätt lite rödbetsspad för färgens och smakens skull.
Klicka i lite redning i taget tills du fått önskad konsistens på såsen.
Smaka av med salt och peppar.


7. Servera med kokt potais och saltgurka.








Så gott detta ska bli!!





Biffarna är färdiga och ska stekas.....






......på medelvärme tills dom fått fin färg.
sedan körs dom färdigt under folie i ugnen.




När man gör såsen börjar man med en "beurre maniere" = smör/mjölredning.
Såsen blir mycket godare när man reder av med denna!
Och onyttigare i och för sig.... ;)




Såsen får koka ihop.....





Gammal hederlig Husmanskost!!  :P




Smaklig Måltid!




Kommentarer
Postat av: Jenny

Vad spännande. Jag har aldrig smakat detta, men känner att jag borde det, jag menar en svensk klassiker, det är ju som att aldrig ätit köttbullar med gräddsås o lingon...

2010-03-07 @ 13:02:06
Postat av: Helena Ljunggren

BiffalaLindström är riktigt gott, tyvärr så är jag en sådan som lätt glömmer av rätten och äter det typ med 10 år mellan gångerna :)

2010-03-07 @ 17:47:44
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Helena S / Bara en kaka till

Det är sant att den lätt blir bortglömd, min mamma lagade ofta detta förr, och jag borde också ta och damma av den här klassikern. De ser jättegoda ut!

2010-03-07 @ 20:08:59
URL: http://www.baraenkakatill.se
Postat av: Anna

mmm va gott. Det var verkligen ur-länge sen jag åt det, men jag älskar det!

2010-03-08 @ 17:10:45
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Emelie

Hej!

Din blogg inspirerar mig ska du veta :)

Är inne här ofta och tittar på alla goda recept du lägger upp.

Detta vill jag därför uppmärksamma :)

Du har fått en Award av mig, mer info finns på min blogg.

http://www.emeliesmatdagbok.blogg.se/2010/march/award.html



/Emelie

2010-03-08 @ 17:12:32
URL: http://emeliesmatdagbok.blogg.se/
Postat av: Mirva ♥

Hej Åsa!



Ingredienserna är handlade nu på morgonen så imorgon serveras det Biff Lindström a la Åsa- hemma hos oss !!!! :-D



KRAM Mirva

2010-03-09 @ 11:05:27
Postat av: Jenny

Ja det är Magnus lägenhet, det gick undan för LKF att sätta igång arbetet där =)

Jag vet inte hur jag lyckades, jag tänkte bara inte. Jag hade stuvat undan den i garderoben mellan en kartong och en säck och glömde helt att den var där. Den stunden den knäcktes, knäcktes mitt hjärta :(

Men får köpa en eller två nya istället.

2010-03-09 @ 20:37:25
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: Hanna

Jag har aldrig ätit Biff Lindström och är även tveksam till kapris, men nu har du fått mig nyfiken! Det är måste testas! =)

2010-03-10 @ 07:47:47
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Anna

Nu kände jag mig faktiskt lite duktig när du skrev så, så tack för det ;-)!!! Helt klart värt o testa! Blev jättesugen på räkor, lite Asti, aioli o baguett igår, bara av att vi åt aioli!

2010-03-10 @ 08:21:27
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Kryddburken

Åh Lindström är alltid välkommen här hemma, fast det är inte så ofta han kommer på besök! Trots att jag avskyr inlagda rödbetor så älskar jag dessa biffar! Snyggt har du gjort det också! Kram på dig!

2010-03-10 @ 20:40:41
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Ewa

Har gjort ditt recept igår och det blev så gott!!Biff Lindström är faktiskt mycket gott!!Du har en mycket trevlig blogg och jättegoda recept!!

Jag undrar ifall du har några tips på vad man kan ha till studentbuffe(min son tar studenten i juni)!!

Tack för en trevlig blogg!!

2010-03-13 @ 10:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS