') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

GAMMAL FAVORIT: KYCKLING I LIMESÅS!


Förmodligen har de flesta av er redan provat denna rätten.
Men har ni inte, så är det hög tid nu!!  ;)
Recept fick jag för 8-10 år sedan av en f.d arbetskamrat.
Hon var helt såld på denna rätten och gav mig glatt receptet.
Och det VAR jättegott! OCH enkelt och snabbt att tillaga.
Sedan hamnade receptet någonstans längst ner i högen av övriga recept och maträtten föll i glömska.
Tills jag hittade det igen häromdagen!
Var ju tvungen att laga det redan samma dag och det var lika gott som jag mindes trots att jag ändrade lite i ingredienslistan. :P






DET HÄR BEHÖVER DU TILL CA 3-4 PERS:



600g kyckling eller kalkonfilé
1-2 limefrukter
salt
vitpeppar
3dl vatten
1-2 msk kycklingfond
3 dl creme fraiche
2 tsk kinesisk soja
1-1½ msk flytande honung
1 pressad vitlöksklyfta



GÖR SÅ HÄR:


1. Skär filén i mindre bitar och stek några minuter i lite matfett i en stor stekpanna.
Salta och peppra.

2.Tvätta limefrukten och riv skalet  på den "fina" sidan på rivjärnet.
Pressa ur saften.
Tillsätt detta i stekpannan med kycklingen.

3. Blanda övriga ingredienser i en skål.
Häll såsen över kycklingen och låt koka på svag värme i några minuter.
Kolla så att kycklingen är riktigt genomstekt.




Servera med ris eller nudlar.







Stek kycklingen tills den fått fin färg runtom.





Tillsätt saft+rivet skal av lime.
Blanda en sås av övriga ingredienser och häll detta sedan över kycklingen.





Låt koka på svag värme i några minuter.





Vi hade jasminris till, men om man vill kan man ha nudlar......








Med minimal arbetsinsats blir det ändå så gott!!!









Igår surfade jag runt lite överallt på olika sidor och hittade en cheesecake som såg
så fantastiskt GOOOOOD ut!!
Receptet var på Engelska, och jag tycker det är så svårt att översätta deras mått och ingredienser.
Men jag tänkte ändå försöka ge mig på att baka denna kakan ändå till helgen...
Vad tycker ni :







Ser den god ut eller......??!!!!!!!!





Wish me luck!



Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Hoppas du lyckas översätta receptet för den såg helt underbart god ut

2010-01-26 @ 14:14:33
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Jessica

Ser himla krämigt och gott ut.



Klart du ska våga ge dig på att översätta receptet på cheesecaken för den ser ljuvlig ut.

2010-01-26 @ 15:35:44
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: bakfia

gud så god den såg ut! Tyvärr är jag den enda i familjen som gillar cheesecake så jag gör det inte så ofta:(

2010-01-27 @ 09:44:25
URL: http://bakfia.blogg.se/
Postat av: Helena Ljunggren

Cheesecaken så väldigt engelsk ut, tycker jag :)



Limekycklingen, yums. Annorlunda smakkombo.

2010-01-27 @ 16:26:35
URL: http://helenaljunggren.com/
Postat av: Hanna

Mmm, jag har inte testat limekyckling men måste göra det nu. Låter ju jättegott!!!



Lycka till med bakandet!=)

2010-01-27 @ 19:39:41
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Emmy

Jag har inte testat limekyckling, men ska jag nu.

Kan tänka mig att din "svenska" kaka kommer se lika god ut :-) Ser fram emot att höra hur den blev.

2010-01-28 @ 02:55:16
URL: http://remsansbistro.blogspot.com/
Postat av: Frida

Ska kanske också göra cheesecake i helgen. Kan du inte snälla länka sidan? :) Tack för awarden förresten! :)

2010-02-04 @ 20:54:27
URL: http://fridasrecept.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS