') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

VARM SMÖRGÅSTÅRTA MED STING!


Alla som känner mig vet att jag ÄLSKAR smörgåstårta!
Dom som säger att det är "ute" och "otrendigt" kan gå och gömma sig under en sten!! ;)
Dock har jag aldrig tidigare ätit varm smörgåstårta.
Jag har sett massvis med olika recept och folk har berättat hur himla gott det är så i Lördags var det dags för oss att testa.
Jag gjorde en variant med köttfärs och jag måste säga att det blev riktigt gott!!!
Både jag och Peter var överens om att det var en tiopoängare!
Och så himla smidigt det var....Perfekt "bjudmat".
Detta är ytterligare ett sånt recept där man kan förbereda allt och sen bara grädda i ugnen när gästerna kommer.
En god sallad till kompletterar fint!






Det här behöver du till ca 4 pers:


6 skivor landgångsbröd
500 g blandfärs
1 paprika
1 liten brk champinjoner hela eller skivade
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
3 dl= 1½ brk Creme fraiche Paprika & Chili
1-2 tsk basilika
salt
peppar
Ev redning
Ev några droppar collorit soja (enbart för färgens skull)
ca 2 dl riven ost




Garnering:


Ca 250 g mozzarellaskivor
Tomatskivor
Rödlöksringar
Riven ost
Svarta oliver
Oregano




Gör så här:



1. Sätt ugnen på 225º.
Hacka grönsakerna i grova bitar.
Fräs köttfärsen i lite matfett tills den är genomstekt.



2. Tillsätt grönsakerna i färsen. Pressa i vitlöken och krydda med basilika. Salta och peppra.
Häll på creme fraichen och låt allt koka ihop på svag värme i några minuter.Tillsätt soja om du tycker färgen är tråkig.


3. Red ev. av röran med mjöl+vatten om den är för rinnig.

4. Lägg ut två brödskivor på en pappersklädd plåt.
Bred ut ett jämnt lager med färsröran.
Fördela lite riven ost ovanpå.

5. Lägg på nästa två brödskivor.
Gör likadant som ovan.

6. Avsluta med de sista brödskivorna.
Täck med ett tunt lager riven ost.
Varva sedan mozzarellaost, tomater och rödlök på toppen.
Krydda med lite oregano och lägg på några oliver.


7. Grädda i ugnen i ca 10-15 min.








Blir lite sting i köttfärsen av Paprika och Chili creme fraichen......




Placera två brödskivor på en plåt.....






.....bred ut färsröran i ett jämnt lager. Toppa med riven ost.






Lägg på ytterligare två brödskivor, men lägg dessa "tvärsöver" istället.
Om man gör såhär så glider inte delarna isär när man skär i tårtan senare.
Upprepa samma procedur med färs och ost.






Garneringen.
Jag brukar köpa mozarella i 500 g förp.......






.....denna här!!
Passar jättebra när det är till gratinering.






Tårtan är färdigpyntad och skall gratineras i ugnen i ca 10-15 min.





Inte lika sngg längre, men gooood!!







Dags att provsmaka! :P






Som sagt, så är detta något jag kommer laga fler gånger.
MEN inget slår en smörgåstårta på "gammalt hederligt" vis!
Min absoluta favvis är efter ett recept som min mormor brukade göra.
Vem vet, kanske hamnar det här på bloggen nångång..... ;)






Ha en bra Måndag! /Åsa.

























Kommentarer
Postat av: Jenny

Du borde lägga ut sillsmörgåstårtan, eller vad det var med grovt bröd, den är skitgod. Men inte mammas =)

Jag har gjort en sak idag som jag är skitstolt över mig själv över att ha gjort, jag ringer dig imorgon eller så o berättar =)

2010-02-01 @ 21:31:06
Postat av: Therese

Såg gott ut, måste nog pröva att lägga på mozzarella nästa gång.

2010-02-02 @ 10:15:50
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com/
Postat av: Anna

Mmm låter gott!

2010-02-02 @ 18:19:06
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

Du har fått en award från mig, du finner den på min blogg...

2010-02-03 @ 07:31:30
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Maria

Hittade till din blogg förra veckan och redan har vi provat två recept. Det har gått hem här hos oss. Många recept som verkligen passar just vår familj. Snart blir det kalas x2 och då blir det till att baka något av allt gott du har i bloggen. :)

2010-02-04 @ 11:12:19
Postat av: Martina

Gjorde något liknande häromdagen fast med hönökaka i botten, riktigt gott var det!!

2010-02-05 @ 07:09:32
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Sv. Maria: Välkommen hit!

Vad roligt att mina recept föll er i smaken!

Till kalasen finns det gott om recept som har blivit väldigt uppskattade när jag bjudit på dom!

Berätta gärna vad det blev.



Ha en trevlig helg!

Mvh Åsa.

2010-02-05 @ 10:41:42
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Lillian

Detta recept provade jag igår och det blev väldigt omtyckt av alla i familjen! Detta kommer vi definitivt att göra igen. :-)

2010-02-07 @ 14:50:21
URL: http://lilliansfoto.blogg.se/
Postat av: Tess

Gjorde en liten egen variant av receptet och gjorde dessutom på vanliga smörgåstårtbottnar. Det blev väldigt gott och alla gäster tyckte den var kanon!

//// Tess

2010-12-28 @ 18:30:20
URL: http://tess.zoomin.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS