') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

OST & ÖRTFYLLDA KOTLETTER MED PAPRIKASÅS!


Alltså, jag dreglar bara av att skriva rubriken!!
Det här var så j-kla gott!!
Aldrig tidigare har en kylskåpsrensning varit så här lyckad!!
Det är ingen mat man ställer sig och lagar en dag mitt i veckan precis, men nästa gång ni har folk hemma på middag så måste ni prova detta!!
Paprikasåsen passar så bra till och är verkligen pricken över i:et.






Det här behöver du till 4 pers:



4 st rejäla benfria kotletter, ca 4-5 cm tjocka
1 förpackning Findus Provencalska Örter (frysta)
Ostskivor av en ost du gillar.
Mjöl, ägg och ströbröd att dubbelpanera kotletterna i.





Till Potatiskakan:

800g - 1kg riven potatis
4 msk vispgrädde
1 riven gul lök



Till Paprikasåsen:

1 liten gul lök hackad
1 liten gul paprika hackad
1 liten röd paprika hackad
1 grönsaksbuljongtärning
4 dl vatten
2 dl grädde
1 msk tomatpuré
1-2 msk paprikapulver
4 msk ajvar relish mild
lite cayennepeppar
smaka av med salt och vitpeppar




Gör så här:


1. Börja med såsen. Fräs lök och paprika i lte fett så att det mjuknar och löken blir glansig.
Häll över allt i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och låt allt stå och sjuda på svag värme under tiden du gör det andra.
Innan serveringen, sila såsen i en finmaskig sil. Smaka av med salt och peppar.


2. Gör Poatatiskakan. Sätt ugnen på 175º.
Blanda alla ingredienserna i en skål. Smält matfett och lite olja i en stekpanna.
Häll i blandningen och tryck till och forma en rund kaka med hjälp av en stekspade.
Låt kakan steka i ca 5 min eller tills den fått fin gyllenbrun färg.
Då är det dags att vända den. Gör detta med hjälp av en tallrik.
Stek ytterligare ca 5 min på andra sidan. Putta över kakan på ett fat och stek färdigt i ugnen i ca 20 min. Gör kotletterna under tiden.



3. Skär ett snitt i kotletterna så att dom "öppnar" sig, fyll med örterna och ostskivor.
Tryck till så att dom stängs. Salta och peppra med vitpeppar.
Dubbelpanera: Doppa i mjöl, ägg och sist i ströbröd.
Stek på medelvärme tills dom fått fin färg och är genomstekta.




Servera med kokt broccoli.








Lök och paprika till såsen.....





Potatisen till potatiskakan ska rivas på den grova sidan.





Potatiskakan är brynt på båda sidor och skall nu gräddas färdigt i ugnen....





Fläskkotletten är snittad från sidan. Fylls med Provecalska örter.....





.....och några skivor av en god ost! Tryck sedan till ordentligt så att dom stängs!




Sedan ska dom dubbelpaneras......





....och stekas gyllenbruna i lite smör och olja. Såååå gott!!! :P





Såsen är silad och får ett sista uppkok innan serveringen.





SMAKLIG MÅLTID!!









Kommentarer
Postat av: Kryddburken

Men gud så tokgott de där såg ut!! Paprikasås är gudagott och med ostfyllda, panerade kotletter kan de ju inte bli fel! Bra med tips på just kotletter, eller kotlettrad. Det är så lätt de slinker ner när man handlar sen står man där hemma å vette sjutton va man ska laga av det! ;-) Ha en mysig, trevlig helg!!

2010-04-16 @ 21:40:03
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Erica ung fru och tvåbarnsmamma

Hoppas du har en fin fredag=) Här hemma i norrland har solen kikat fram idag och man tror knappt att det är sant! Lycka!



Jag tänkte be dig om hjälp med en liten sak, jag har blivit uttagen som en av 15 kandidater som tävlar om att bli modell för en dag.



Snälla rösta på mig ERICA, nr 6 och hjälp mig vinna! http://www.paulamyo.com/info/modelltavling/



I min blogg finns en pågående tävling där alla som röstar på mig kan vinna ett valfritt namn/budskapssmycke! Bara skriv en liten kommentar så är du med=)



Om du hjälper mig så lovar jag att jag blir fantastiskt glad! Snälla=) Detta är väl enda chansen för en tvåbarnsmorsa att "leka" modell=)



KRAM/ Erica

2010-04-16 @ 23:36:45
URL: http://erica.myshowroom.se
Postat av: Birgitta Regander

Wow vad gott..älskar kotlett och paprikasåsen ser delikat ut!! Usch vilket trisst väder vi har idag..vi som skulle ut och fixa i trädgården!!

Ska bara ngn form av äppelkaka i em och ta med till Mickes föräldrar. Ska dit på middag ikväll!!

Ha det gött!

KRAM

Birran i Hörby

Postat av: allice

Om jag nu skulle ha turen att vinna storkovan, så anställer jag dig som "personal chef" på stört. Kanske övriga i fam skulle lära sig äta både det ena o andra. Go helg på er.

2010-04-17 @ 15:08:48
Postat av: I Nadjas kök

ooo så gott detta ser ut! Paprikasåsen tar jag mer än gärna med mig.

2010-04-17 @ 21:46:09
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Sofie / Mumsfillibaba

Gud så gott!! Ser underbart ut!! Måste testa någon gång....

2010-04-17 @ 23:46:55
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Madeleine

Jag gjorde paprikasåsen idag och den var jätte jätte jättegod. :)

2010-05-13 @ 20:28:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS