') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

OSCAR II:S TÅRTA!


Den här tårtan är en riktig klassiker!!
Men varför den är uppkallad efter en av våra tidigare kungar vet jag inte...har letat information men inte hittat någon.
Men, hursomhelst så är det en fantastiskt god tårta!!!
Lite många moment, men lätt att göra ändå.
Så avskräcks inte av arbetsbeskrivningen!
Jag bakade den när Peter fyllde år och den blev mycket uppskattad, det var inte många smulor kvar på fatet! ;)
Receptet har jag hittat i Allas bästa Bakbok som jag fick på posten för ett par veckor sedan.









Det här behöver du till 8-10 bitar:



 Botten:


200 g skållad och skalad mandel. Det blir ca 1½ påse.
6 äggvitor
2 dl strösocker


Fyllning:

6 äggulor
1 dl vispgrädde
1 dl strösocker
125 g kallt smör (det ska vara äkta smör i den här krämen!)


"Nougat":

¾ dl strösocker
15-20 grovhackade mandlar, skållade och skalade



Garnering:

Hallon eller Jordgubbar
Ev. något fint strössel



Gör så här:


1. Rita tre cirklar ca 20 cm Ø på bakplåtspapper.
Skålla och skala mandeln. Mal den sedan i en mandelkvarn.
Vispa äggvitorna till hårt skum i en ren och torr skål.
Tillsätt sockret lite i taget under vispning till en tjock och fluffig massa.
Vänd ner mandeln.

2. Bred ut smeten jämnt i cirklarna. Grädda mitt i ugnen i 175º ca 20 min.
Låt svalna något och lossa sedan bottnarna från pappret.

3. Rör ihop äggulor, grädde och socker i en kastrull. Sjud upp under kraftig omrörning tills krämen tjocknar. OBS! Får inte koka! Krämen ska kallna något innan du tillsätter smöret lite i taget i omgångar under vispning till en slät kräm.
Låt svalna i kyl tills det blivit en tjock kräm. Det tar 2-3 tim.


4. Häll sockret i ett tunt lager i en tjockbottnad kastrull.
Smält det utan att röra för mycket. Tillsätt mandeln och låt allt bli gyllenbrunt.
Passa noga så att det inte bränns! Häll upp snabbt på ett bakpapper och låt svalna. Hacka sedan i mindre bitar.

5. Lägg ihop bottnarna med kräm emellan.
Sista lagret ska vara kräm som toppas med nougathack.
Garnera med bär och eventuellt lite strössel.







Mandel har kokt och skall nu skalas.....





Marängsmeten blandas med den malda mandeln....





....bred sedan ut smeten i cirklarna på bakplåtspappret.




Gräddas i 175º i 20 min.




Alla ingredienserna till krämen hälls i en tjockbottnad kastrull.




"Nougaten" är färdig och ska nu svalna innan den hackas i mindre bitar.





Blir ni sugna????




Om det är någon av er läsare som vet varför Kung Oscar II fått denna tårtan uppkallad efter sig kan ni väl berätta det för mig. Skulle vara intressant att veta!



Ha det så bra! /Åsa.






Kommentarer
Postat av: Karin

Hej och tack för din kommentar om jag ska plugga eller inte! Jag ska helt klart fundera på det innan jag lägger ner idén! Verkar som en rolig o lärorik utbildning!



Detta hittade jag om tårtan:

Oscar II tårta :

I boken "Tårtor, bakelser desserter" av Lundgren/Schnitzer kan man läsa:



Kung Oscar II:s namn är förknippat med flera maträtter. Främst kanske ”Filé Oscar” som anrättades till kungens ära vid utställningen 1897. Oscar II:s tårta komponerades kanske till någon av de många kungliga invigningsbanketter som var utmärkande för den oskarianska tiden.



Kram Karin

2010-04-19 @ 17:31:13
URL: http://www.bagerskan.se
Postat av: Karin W.

Mandeltårtor med smörkräm finns i mina gamla kokböcker. Det verkar vara den allra vanligaste tårtan för så där 100 år sedan. Jag gissar att Oscar II:s tårta komponerades till någon kunglig invigningsbankett.

Det är ju fler rätter som bär hans namn. Kalvfilé Oscar skapades till kungens ära vid Konst- och Industri-utställningen i Stockholm 1897. Pepparkakan Kung Oscar från Göteborgs Kex och King Oscars sardiner är andra exempel där hans namn använts i marknadsföringen.

2010-04-19 @ 17:55:20
URL: http://favoritrecept.blogspot.com
Postat av: Anna

JAAAAA gud va sugen man blir! ser underbart god ut! Jag har tyvärr inte varit i Börje Olssons skafferi! Känns så trist att jag blev "dålig" när vi var där, men det var inget trevligt väder heller så vi ville bara hem, men nästa gång ska jag ta mig dit! Tack för tipset! Kram Anna

2010-04-20 @ 10:47:59
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: I Nadjas kök

supergod verkar denna tårta vara. Boken har jag också beställt men fått den informationen att den är restad tyvärr.

2010-04-20 @ 11:33:04
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: madde

Åh den där såg riktigt smarrig ut, synd bara att ja är allergisk mot nötter :(

2010-04-20 @ 21:15:57
URL: http://www.maddes-cali-dreamin.com
Postat av: Emma

Vilken smarrig tårta! Den ska jag prova på att göra en dag!

Och tack för receptet på biff med bambuskott med sting i!:D Lagade den idag, och den var riktigt god! Lunchlåda blir det till jobbet imorgon!

Du är verkligen duktig på matlagning och bak och din blogg är verkligen snygg! Hoppas du fortsätter, jag kommer kolla efter många fler goda recept!:D Tack!

2010-04-20 @ 22:35:56
URL: http://baraamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS