') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

UGNSBAKAD LAX MED LJUVLIG CITRONSÅS!!


Härhemma äter vi helt klart alldeles för lite fisk!
Vet inte varför egentligen, men det beror nog på att jag har så dålig fantasi när det gäller just fisk.
Lax brukar vi grilla på sommaren och det är ju jättegott!
Men nu hade jag köpt hem några laxfiléer och så blev det en citronsås till det.
Och det var såååå gott!! Både jag och Peter njöt i fulla drag!
Det här kommer lagas fler gånger!




Härligt fräsch maträtt!!


Det här behöver du:

2-4 pers

4 laxfiléer tinade
citronpeppar

Såsen:

3 dl creme fraiche
2 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
Saft + skal av 1 citron
Salt och sv.peppar
ev.maizena till att reda av med.




Den här gör hela såsen!!!




Så här gör du:

Lägg laxfilébitarna på en rejäl bit smord folie. Det skall räcka till att svepa om alla laxbitarna.
Krydda laxen med citronpeppar.
Svep om folien så att det bli ett paket och baka i ugnen 200 grader ca 30 min.



Gör såsen under tiden:

Koka ihop creme fraiche,vatten och buljongtärningarna i ca 5 min.
Häll i citronsaften och smaka av med salt och peppar.
Tillsätt citronskalet..Låt allt koka upp igen och red av såsen med maizena om
 du tycker det behövs.

Servera laxen med såsen, kokt potatis och en sallad.
Jag blandade isbergsallad,tomater,gröna ärtor och hackad fryst dill.
Det passade perfekt till.


Gör nu detta,jag lovar att ni kommer älska det!!




Lägg laxen på smord aluminiumfolie och krydda med citronpeppar....






...svep om så att det blir ett paket, in i ugnen ca 30 min........





............och sen är den färdig!!!


Smaklig måltid!



Kommentarer
Postat av: Christina

Jag köpte lax idag, så detta receptet får vi nog testa i veckan! Magnus tycker inte om fisk, så därför äter vi inte heller det så ofta. Synd, för det är ju så gott!

2009-03-15 @ 20:09:50
Postat av: Birgitta Regander

Mmmm lax som är så gott, jag lagar i princip bara lax hemma. Finns ingen annan god fisk tycker jag-vi. Såsen måste jag prova, jag älskar allt med citron!! Ha en fortsatt bra söndag!

KRAM

Birgitta

2009-03-15 @ 20:48:41
URL: http://www.birran6.com
Postat av: Åsa/ensidamedmat

Christina.. du MÅSTE göra denna rätten!!

Magnus kommer ändra uppfattning om fisk!

2009-03-15 @ 20:49:02
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Åsa/ensidamedmat

Birgitta jag är böjd att hålla med dig...! iofs går torsk oxå bra men lax är favoriten här oxå!

Kan verkligen rekommendera denna såsen!



Ha det bra!/Åsa !

2009-03-15 @ 21:24:51
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: I Nadjas kök

Vi äter också dåligt med fisk och borde verkligen skärpa till oss. Det brukar bli lite mera när min man ät ute och fiskar, men nu är det inte säsong så då blir det mindre. Citronsåsen måste jag bara prova nästa gång, låter underbart gott!



Ha det bra,

Nadja

2009-03-16 @ 08:14:25
URL: http://nadjasculiness.wordpress.com
Postat av: Kalasgott

Ser himla gott ut det här!

Mums!

2009-03-16 @ 17:06:00
URL: http://kalasgott.blogg.se/
Postat av: Unga Morsan

Vi brukar äta fisk ganska ofta här hemma. Jag brukar slänga ihop något god röra som jag slänger över fisken och skjuts in i ugnen. Brukar ta det vi har hemma, typ creme fraiche, purjolök, lite kryddor och ja.. Vad man nu vill. Enkelt och gott. :)

2009-03-16 @ 17:47:40
URL: http://ungamorsan91.wordpress.com
Postat av: Anonym

Vad sägs om klassikern fisk med äggsås? Ohoo så gott.

2009-03-16 @ 19:22:04
Postat av: Christina

Mmm så gott det var!

Men Magnus är väldigt svårflirtad när det gäller fisk... Han gillade dock såsen!

2009-03-19 @ 18:16:12
Postat av: Camilla [ e r u a n n o n ]

Tack för tipset :) hade tänkt äta lax idag, fast jag ska använda mig av vanlig citron :)

2009-11-08 @ 10:34:32
URL: http://millao.webblogg.se/
Postat av: annas Perssonliga

Hej!

Jag googlade citronsås och hamnade här :) Ska testa såsen till torsk.Vilken trevlig blogg, alltid tacksamt med bra mattips!!

2010-08-16 @ 15:50:30
URL: http://annasperssonliga.blogg.se/
Postat av: Bella

Hej igen Åsa!



Min mamma och bror testade denna lax i går kväll till middag (själv tål jag inte lax, får utslag) och både laxen och såsen får en femma i betyg. Såsen var fruktansvärt god, jag åt den till fiskpinnar. Det blir sådan skillnad att göra såsen själv mot att pressa extra citron i hollandaisesåsen på pulver (och den smakar dessutom inte alls som den gjorde förr). Så ännu en femma från oss!



Ha det gott!

2011-01-14 @ 13:12:20
URL: http://www.forovrigtmarjagbra.blogspot.com
Postat av: Torgny

Jag testade denna lax vid min "herrmiddag" för en tid sedan. Vi är ett gäng "gubbar" som träffas varje kvartal och bjuder på god mat. Denna lax fick högsta betyg 10/10, underbar sås, konsistensen var som sammet och smaken som himmelen. Tusen tack för detta recept // Torgny

2011-10-22 @ 13:26:30
Postat av: Anonym

mmm låter gott ska testa receptet ikväll:)♥

2011-12-31 @ 14:56:57
Postat av: Gunnar

Låter smaskens jag testar detta med hackebackepotatis potatisen är med skal skivad nästan i botten. Sedan med ägg o ströbröd 200 hundra grader tills dom blir gyllen bruna .smaskens

2012-02-04 @ 19:16:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS