') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SMÖRDEGSINBAKAD KASSLER MED VITLÖKSOST!


Här hemma råder magsjuka just nu,så här blir det inte så mycket mat lagad idag.:(
Tur att jag hade ett recept på "lager" från i helgen!

Detta är ju knappast ett nytt recept...men det är såå himla gott att jag måste ha
med det här! Har ni inte provat det så gör det NU!!

Första gången jag själv åt det var på Nyårsafton 1997 och sedan dess
har det blivit några fler gånger....
Om jag får bestämma så brukar jag bara ha en fräsch sallad till eftersom det är
en ganska "mastig" maträtt.
Sambon däremot vill ju ha potatis till allt! ;)
Så denna gången blev det råstekt potatis till. Iofs gott det också.





Det här behöver du:

3-4 pers.


10-12 skivor kassler
200 g vitlöksost (jag hade Buko vitlöksost)
4 dl creme fraiche
Hackad persilja
1 stor vitlöksklyfta
1½ rulle färsk smördeg
1 ägg till pensling


Så här gör du:

Blanda vitlöksost.persilja o creme fraiche i en bunke.
Pressa i vitlöken. Vispa ihop allt med en elvisp så att det blir en jämn smet.
Rulla ut smördegsrullarna och "fäst" ihop dem. Skär av ungefär halva
på den ena rullen. Du kan spara resterna och göra en garnering.

Bred vitlöksröran på en kasslerskiva o lägg på smördegen.
Gör likadant med dom andra så att det ser ut som en "limpa" när du är färdig.
Bred resterande röra runtom kasslern.
Vik ihop smördegen runtom och se till att det blir helt täckt
och inte finns några hål.Dekorera eventuellt med den överblivna smördegen.
Pensla med uppvispat ägg och grädda i 175 grader i 20-25 min.
Längden ska ha fått fin färg och vara genomvarm.

Servera med sallad o eventuellt råstekt potatis eller klyftpotatis.




Rör ihop allt tillen jämn smet......






......bre röran på kasslerskivorna och lägg ihop till en "limpa"........





.........bre sedan på resterande röra.......






.......och svep om smördegen så att den täcker.Dekorera om du vill......





...efter ca 25 min så är härligheten klar!!!


Smaklig måltid!! :P





Kommentarer
Postat av: pia

ja visst är inbakad kassler underbart gott! har lagat just det receptet ett tiotal gånger, går alltid hem som bjudmat! din matsida är helt fantastisk, kollar här varje dag för att hitta lite inspiration. det bästa är helt klart att recepten är "lite som husman, men ändå inte"... alltså.. jag menar lätta, med superbra bilder, passar hela familjen och inga krångliga ovanliga ingredienser. så keep up the good work!! det uppskattas :)

ps. krya på er, magsjuka är aldrig kul...

2009-03-12 @ 21:38:16
Postat av: Jenny

Tävlingen är avslutad och jag skrev ner alla tävlandes namn på lappar (det var inet så många dock :) ) men DU vann !

Grattis.

Jag tyckte det var helfestligt och kunde inte låta bli att skratta för mig sj :)

Så grattis till ett snyggt armband.



Ps: ska fixa med tailsweep annonserna nu på din blogg.



Kram Kram och krya på er.

2009-03-12 @ 23:35:39
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: Anna

Mumsig rätt är det! Det var min svärmor som introducerade mig för rätten! Man kanske skulle ta och laga det snart!

2009-03-13 @ 01:05:13
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Christina

Detta hade vi till middag idag. Det var gott, men jag är inte så förtjust i kassler. Jo, grillad kassler tycker jag om.

2009-03-26 @ 20:04:29
Postat av: Åsa/ensidamedmat

Christina ! Prova med att göra det med fläskfilé nästa gång det funkar också!

Stek filén först bara!



Kram Åsa!

2009-03-27 @ 16:08:03
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Ewa

Detta låter så gott!! Ska ha det på nyårsafton!!Mycket trevlig blogg!! Härlig mat och fina foton!!Toppen!! Gott Nytt År!!

2009-12-29 @ 19:30:51
Postat av: Jessica

Hej!



Jag har lagat denna rätt med fläskytterfilé efter inspiration från din blogg och har länkat till dig på bloggen!



Tack för trevliga recept och bilder!

2010-02-28 @ 20:30:50
URL: http://jessicasmat.bloggagratis.se
Postat av: Anna

Jättebra recept och bra med beskrivning med bilder. Tack snälla :-)

2011-01-29 @ 12:23:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS