') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

JORDGUBBSCHEESECAKE MED VIT CHOKLAD OCH SEMESTER!






Igår började min semester! :D
Jag ska vara ledig i 5 hela veckor....härligt!!
Ser verkligen fram emot den här semestern trots att vi inte ska göra så där jättemycket.
Det blir ett par dagar på Ronneby Brunn och sen har vi hyrt en stuga på Österlen.
Ska bli himla mysigt!


Detta recept jag lägger ut nu är den andra kakan som jag gjorde i Lördags.
Och den blev min favorit,jag älskar alla sorters cheesecake!!
Och vem kan motstå kombinationen jordgubbar och vit choklad?
Inte jag i alla fall... ;) !





Det här behöver du till 10-12 bitar:




Botten:


250 g digestivekex
125 g smör



Fyllning:


400 g färskost (philadelphia)
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
Rivet skal av 1 citron
2 dl hackade färska jordgubbar
100 g vit choklad
3 dl creme fraiche
3 msk strösocker


Garnering:

Färska jordgubbar
Ev. riven vit choklad












Gör så här:



Sätt ugnen på 175º.
Mixa kexen till bottnen.Smält smöret och blanda med kexsmulorna.
Tryck ut blandningen i botten på en form med löstagbar kant.
Grädda i mitten av ugnen i 5-7 min.




Vispa ihop färskost,socker,ägg och rivet citronskal med en elvisp tills det blir slätt.
Vänd ner de hackade jordgubbarna.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen tills smeten precis "stannat", ca 25-30 min.
Smält under tiden den vita chokladen,antingen i micro eller över vattenbad.
Vispa ihop creme fraiche,choklad och socker.
Ta kakan ur ugnen och bred försiktigt chokladblandningen över i ett jämnt lager.
Sätt in i ugnen igen ca 6 min.
Låt kakan svalna och sätt sedan in den i kylen några timmar eller över natten.
Garnera med jordgubbar och ev. riven vit choklad.





                      

Mixa kexen och blanda med smör,tryck sedan ut i en form.......








                  

Vispa Philadelphiaost,ägg,socker,vaniljsocker och citronskal med elvisp.....













....vänd ner jordgubbarna och häll över kexbottnen.Grädda i 175 º ca 25-30 min.








                   

Smält under tiden chokladen och blanda med creme fraichen och socker.Vispa, och bred sedan
ut i ett jämnt lager över kakan.Grädda i ytterligare i 6 min.









Ska det vara en smakbit kanske??
Denna kakan var supermumsig!!!





Ha det så  bra allihopa!! :D































Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

2009-06-30 @ 09:38:12
URL: http://frostrosor
Postat av: Anna/Frostrosor

Denna cheesecake ser ju ljuvlig ut! Jag slickar lite på skärmen tror jag :-D Även daimkakan lockar! Grattis till semester! Hoppas att ni får det underbart skönt! Vad skönt att inte ha fullbokat hela semestern, skönt att ta dagarna som de kommer.

2009-06-30 @ 09:39:45
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Jessica

Ja, tack jag tar gärna en bit, ser helt ljuvlig ut.



Härligt med 5 veckors semester, bara att njuta och hoppas det fina vädret hänger i ett tag till.

2009-06-30 @ 09:44:14
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: carro

åå jag vill oxå göra :D



Ha en jätte bra dag!

Carro

2009-06-30 @ 09:54:29
URL: http://carrobruden.blogg.se/
Postat av: I Nadjas kök

Ja tack en STOR svalkande bit skulle passa perfekt just nu.



Ha en riktig fin semester!

2009-06-30 @ 10:54:23
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Camilla K

Mm..den här kakan ser ljuvligt god ut. Gjorde din chokladkaka i lördags och den var supersmarrig den också..men missade att fota!! Får göra den till helgen igen!

En fråga..var hittar du alla recept..eller hittar du på dom själv!?! Kram, kram från Camilla som börjar semestern på måndag

2009-06-30 @ 11:21:23
Postat av: Karin

Ja tack säger jag också som själv blir väldigt lat vid spisen i den rådande sommarvärmen. Snart kommer de jämtländska gubbarna som med sin långa mognadstid ger en alldeles speciell sötma.

En trevlig semester önskar jag dig.



Postat av: Kryddburken

Oh du milde så gott! Vilket kanonrecept! Och härlig med lite semester kan jag tro, se nu till och njut ordentligt! Kramar från ön...

2009-06-30 @ 19:47:44
URL: http://kryddburken.se
Postat av: Jenny

Svettig !?

Jag har nog gått ner 5 kg idag.

Det har varit hemskt idag, allting rann av mig håret vissnade och fläkten blev min bästa kompis.

GUD!

När det började åska och kasta ner regn så var det en härlig gåva.

Detta var värre en när jag var i turkiet, inte lika klibbig.

Tobbe var nära o ta ledigt o åka hem, de hade nästan 40 grader i deras verkstad och luften rörde sig inte ett skit o sen sitta o svetsa till råga på det, nej fy !

2009-06-30 @ 22:13:03
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: åsa - hello sugar!

oj vilken cheesecake! den ser så fantastiskt god ut! :)



önskar dig en underbar semester med mycket solsken!

2009-07-01 @ 13:50:07
URL: http://hellosugar.se
Postat av: Reneé

Du får ursäkta min livliga fantasi, men på sista bilden där man ska "...vispa Philadelphia, ägg, socker, vaniljsocker o citronskal med elvisp " tyckte jag att det satt en JÄTTEMYGGA mitt på smeten !!!!!! Ha,ha.....Du gör en VÄLDIGT FIN matblogg.

2009-07-02 @ 20:57:58
URL: http://motivlivh.blogg.se/
Postat av: Cutecakes-Paulina

Åhh vad gott! Sån vill jag också ha!

Ha en underbar semester!

2009-07-02 @ 23:35:13
URL: http://cutecakes.blogg.se/
Postat av: Camilla K

Har den här cheescaken i ugnen just nu! :-) Kram

2009-07-06 @ 12:44:15
Postat av: Anna

Denna cheeseckae gjorde succé igår (midsommarafton) så jag ville bara tacke för ett toppen recept och en toppen blogg!!!

2010-06-26 @ 22:26:24
Postat av: isabell

gjorde den här cheesecaken till min mammas födelsedag som var idag. Hon blev superglad! As god!

2011-07-01 @ 00:50:18
URL: http://isabellanderszon.blogg.se/
Postat av: Evelina

Måste säga att jag till 100% uppskattar din blogg. Konstigt nog verkar jag inte kunna prenumerera på din blogg via BlogLovin' och jag undrar varför det går snett. Är det någon annan som också har problem med det här?

2012-03-19 @ 00:36:20
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS