') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LUSSEKATTER OCH ANDRA FIGURER..........!


Vilken mysig Lucia och tredje advent vi haft idag!!
Dagen började med sovmorgon eftersom Mollie vaknade sent......Sååå välbehövligt!
Och eftersom jag faktiskt inte hunnit baka några lussekatter än, så satte jag igång med degen direkt i morse.
Jag hade god hjälp(????!!!) av Mollie och när det hela var färdigt åkte vi på Julmarknad.
Detta blev vår tredje och i vårt tycke den mest stämningsfulla!
Efter att ha vandrat runt där i ett par timmar åkte vi hem och drack glögg och nybakade lussekatter.
Och bara njöt!!

Det gäller verkligen att stanna upp och bara vara i stunden, speciellt nu.
Att njuta av hela denna tiden inför Julen, den är nästan den tycker jag.
Eller vad säger ni?





Receptet jag går efter när jag bakar lussebullar har jag använt i flera år och det är det bästa jag har testat.
Jag lägger i saffranet i smöret när jag smälter det för att smaken och färgen på saffranet ska komma fram ordentligt.
Och sedan är jag vääääldigt försiktig när jag tillsätter mjölet.
Med för mycket mjöl blir degen hård och torr.














Här kommer mitt bästa recept på Saffransdeg:





1g saffran (2 påsar) + lite socker att "mortla" med
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella 10%
1½ dl strösocker
0,5 tsk salt
ca 15-17 dl vetemjöl

Ägg till pensling
russin till garnering





Gör så här:




1. Stöt eller mortla saffranet tillsammans med ett uns socker.
Smält smöret tillsammans med saffranet i en kastrull.
Tillsätt mjölken och värm tills det är knappt fingervarmt.



2. Smula jästen i en stor degbunke. Häll på saffransvätskan och rör om tills jästen löst sig.
Klicka i kesellan, sockret, saltet och det mesta av mjölet.
Arbeta degen ordentligt.


3. Låt degen jäsa i 40 min under bakduk.


4. Baka ut till önskad form, låt jäsa ytterligare 30 min.
Pensla med ägg och grädda i ugnen i 175º i ca 10 min.














Degen är färdigjäst....nu ska det formas figurer!










Kavla ut en rektangulär platta, rulla in båda ändarna men lämna en liten bit i mitten......

Skär i 2-3 cm tjocka skivor.........













.......och så har du söta lussehjärtan!!! <3











Eller rulla till bollar, klipp ut en trekant och forma till öron........








 
.......tryck i russin som öron och näsa så har du Lussekatter!!!

När bullarna är färdiggräddade så kan du pensla morrhår med lite smält choklad.













Mollie hjälper mig att måla.......











Hjärtanen dekorerade jag med pärlsocker.











Såklart blev det några traditionella lussekatter också!!! ;)











Här kommer lite bilder från vårt marknadsbesök idag:











Julmarknaden var i Jakriborg.
Det är en ny "stadsdel" som är byggd helt i medeltida stil.
Jättehäftigt!!











Det var riktig julstämning!!












En rundtur med häst och vagn ville Mollie gärna åka.
Jag var inte sen att hänga på........ ;)









Nu åker vi.........!










En paus med lite risgrynsgröt!!!










Hoppas ni alla har haft en riktigt trevlig tredje advent och Lucia idag!



























Kommentarer
Postat av: Britt

Fina lussekatter

2009-12-13 @ 22:02:06
URL: http://derzon.blogg.se/
Postat av: Jenny

Vad mysigt, synd att vi missade det.

Men jag fick mig en dos julstämning i kyrkan jag med. Det var jättevackert, spciellt när de små små flickorna sjäng, som små änglar.

Synd ni inte kunde komma =(

Hon får sjunga sen för er =)



Jag har också bakat lussekatter, de är redan slut =)

2009-12-13 @ 23:55:37
Postat av: Anna

Vilka söta lussekatter!!! Och hjärtana också...

2009-12-16 @ 10:31:20
URL: http://iannasliv.blogspot.com
Postat av: Emilies Skafferi

Men åhh vilka söta lussekatter! urgulligt=)

2009-12-18 @ 10:17:24
URL: http://emiliesskafferi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS