') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FUDGE MED TURKISK PEPPAR!


Det här smarriga julgodiset är en nykomling hos mig.
Men redan nu känns det som att det här kommer få vara med i många år.......
Såååå himla gott med dom krossade salta bitarna i!! :P
Annars tycker jag att fudge lätt blir alldeles för sött......
Inte ett dugg svårlagade heller om man har en digital stektermometer.
Då slipper man hålla på och göra kulprov hela tiden....
Har ni ingen, köp en!!
Dom är bra till så mycket och går att köpa till rimligt pris på de flesta ställen.



















Det här behöver du till ca 25 st:



100 g turkisk peppar ( en påse ligger på 150g )
1 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 g smör
2 msk glykos ( finns att köpa på apoteket)
100 g ljus mjölk- eller blockchoklad







Gör så här:





1. Blanda vispgrädde, socker och sirap i en kastrull.
Låt koka upp och sätt i termometern.
Koka på svag värme tills temperaturen är 120º
Obs! Detta tar en stund.....
Har man ingen termometer skulle jag tippa på att det får koka ca 20-25 min.
Gör kulprovet för att se om det är färdigt.




2. Krossa de salta karamellerna i en matberedare eller hammare.
Kör du hammare, så lägg en handduk runt, annars har du det i hela köket... ;)


3. När smeten kommit upp i 120º rör man ner smör och glykos.
Låt koka ytterligare 1 minut.


4. Ta av kastrullen från värmen och lägg i bitar av choklad så att de smälter.
Häll sedan ner karamellkrosset och vaniljsockret.
Rör om och häll upp i en form med smörpapper i botten.
Formen kan vara ca 20×30 cm, men ju mindre form du tar desto högre blir dom.


5. Ställ formen att kallna och stelna.
Ta sedan upp fudgen och skär i rutor med vass kniv.
Förvaras svalt.






Ja, jag kan inget annat än att verkligen rekommendera dessa till gottebordet i Jul!!









Grädde, socker och sirap som ska koka.......













.......när den nått 120º är den klar!















Detta är lättast att hålla koll på med en stektermometer!
Himla smidigt.....













Glukos använder man i detta recept och det har man för att godiset inte ska "sockra" sig utan få en smidig konsistens.











Hackad choklad rörs i .............












Fudgen är färdig, den har kallnat stelnat och skurits i rutor.

Nu är det bara att njuta!





















































Kommentarer
Postat av: Linda

Ska provas direkt älskar lakrits med choklad!

2009-12-14 @ 21:24:48
Postat av: Anna/Frostrosor

Funderar på om jag ska visa detta recept till min man eller inte! Han kommer att slänga sig in i köket och börja göra detta med en gång är jag rädd för :-D

2009-12-14 @ 21:40:52
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Jessica

Låter underbart med choklad i lakritsfudgen, detta ska provas.



Ha en bra dag!

2009-12-15 @ 08:04:57
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Sofie

Hej, tittade också på detta recept imorse men har lite frågor, kanske kan du hjälpa mgi med dem...Där jag tittade stod det att man skulle ha vit choklad, men du har alltså gjort med ljus, tror du det är bättre? Sen tänkte jag med glykosen är det något man måste ha i, finns det andra alternativ? Har kollat andra fudge recept då har det inte funnits med. Ungefär hur mkt kostar en sån där tub? Som sagt hoppas du kan hjälpa mig med mina frågor. Tack på förhand!

2009-12-15 @ 14:26:30
URL: http://vinterland.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Tack det hjälpte en hel del:) Har bestämt mig för att testa receptet imorgon. Men vad hade du för plåt? Jag har tyvärr bara jätte stora plåtar och vet därför inte rikktigt hur jag ska lösa det. Haha vad mkt frågor jag har.

2009-12-15 @ 19:39:19
Postat av: Anna-Lena

Hej, gjorde dessa igår, sjukt goda. Topp betyg från mina stora killar. En sak jag kommer göra annorlunda nästa gång är att ha större kross på turkisk peppar. Min försvann nästan helt när jag rörde ihop den. Det är nog godare med lite småbitar i som du verkar ha i din. Ikväll skall jag doppa Bountybollarn som ligger i kylen. Tack för många goda recept………



Ha en underbar dag!

/A-L

2009-12-16 @ 08:52:21
Postat av: Emmy

Vi gjorde något liknande godis förra året och det blev såå gott med lakritsbrytningen till chokladen!

2009-12-17 @ 03:11:57
URL: http://remsansbistro.blogspot.com/
Postat av: Tove

Du har verkligen en jättefin blogg! Massor av fina recept, framför allt bilderna som får en att vilja LÄSA recepten :D Sökte på fudge m turkisk peppar å hittade hit, kalasbra!

2009-12-18 @ 12:11:57
URL: http://tovisens.blogg.se/
Postat av: Allice

Yummie, så goooooda.

2009-12-18 @ 20:17:52
Postat av: Caroline

Ååååh vad mycket gott här fanns!!! Har kopierat in ett par recept till min blogg och länkat hit... hoppas det är okej. Glömmer alltid var jag hittat saker!

2009-12-18 @ 22:57:04
URL: http://lambisoft.blogspot.com
Postat av: Alice

hej bara undrar om du kan berätta hur man ändrar bakrundsbild eller disign kanske. asså sin egen disign.

2010-06-12 @ 23:06:50
Postat av: Michaela

Detta måste testas i år eftersom jag är GALEN i fudge :D men vart har du hittat termometern någonstans? Jag har letat som en galning sista tiden men verkar leta på helt fel ställen ...



Kram

2010-11-18 @ 14:43:59
URL: http://ellada.webblogg.se/
Postat av: Maria

Shit vad gott! Jag hade en för liten kastrull först, så lite kokade över, men sen hällde jag över det och resten gick som en dans. Kan tipsa om att krossa karamellerna tre, fyra stycken i taget i en mortell (jag har en rätt liten i marmor). Jag bara stötte lite i en karamell i taget, så sprack de som ägg, bitarna blev inte för små och det skvätte inte överallt. Yum!

2010-12-10 @ 15:35:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS