') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

PIZZA CALZONE MED VARMRÖKT FLÄSKFILÈ !


När jag bakar pizza brukar jag alltid göra det i en långpanna.
Lustigt, eftersom när vi äter "köpepizza" så beställer jag alltid Calzone...
Beslöt mig för att göra den varianten i stället när vi var pizzasugna.
I kylen hade jag en varmrökt fläskfilé som höll på att gå ut på datum så den fick bli fyllning tillsammans med ost, tomatsås, champinjoner och lite lök.

Pizzadegen gjorde jag enbart på durumvetemjöl och vilken skillnad det blev mot att ta "vanligt" vetemjöl!!
Smaksatte även degen med lite kryddor och det var helt klart den godaste degen jag gjort!
Ett riktigt helgmysrecept kommer här:












Ca 6 mellanstora pizzor.




Det här behöver du till pizzadegen:




4 dl ljummet vatten
¾ pkt jäst
½ dl olivolja eller annan olja
1 tsk salt
Ca 1 liter Durumvetemjöl, prova dig fram. Degen ska vara smidig och inte för hård
Italiensk salladskrydda
cayennepeppar





Till Fyllningen:



400 g Varmrökt Fläskfilé eller skinka
Riven ost
Några skivade färska champinjoner
Hackad gul lök
Hela tomater på burk som mosas
Oregano




 


Så här gör du:





Smula ner jästen i en bunke och häll på vattnet.
Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt salt och olivolja.
Krydda med kryddorna efter smak.
Arbeta i största delen av mjölet och ta sedan upp degen på bakbordet och knåda i resten tills du fått en klibbfri, smidig deg.
Låt degen jäsa i 30 min under bakduk.



Förbered fyllningen under tiden.


När degen är färdigjäst delas den i 6 lika stora bitar.
Kavla ut till varje bit till en rundel och fördela fyllningen i en sträng mitt på.
"Stäng" pizzan och nyp ihop skarven så att den håller tätt.
Strö ev. över oregano ovanpå.


Grädda i ugn 200º i ca 15 min.










Pizzadegen blev väldigt god tack vare det här mjölet.
Testa det nästa gång! Finns i alla affärer.








Jag använder dom här tomaterna, som jag mosar lätt med en gaffel,
som tomatsås.











Den varmrökta fläskfilén var egentligen inte tänkt som pizzafyllning......
Men gott blev det!!









Med kryddor i Pizzadegen förhöjs smakupplevelsen ytterligare.....








                


       
         

Ett tips när man gör Calzone är att inte fylla den FÖR mycket, då blr den svår att "stänga.....










Doften som sprider sig i köket är underbar.......


















Smaklig Måltid!!!
















Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, det ser (och låter) verkligen helt underbart gott ut! :)

2009-08-05 @ 21:09:29
URL: http://getiton.blogg.se/
Postat av: Anna/Frostrosor

Ajaj, vad gott! Tänkte göra fredagspizza nu till helgen då vi får gäster. Blir nog lite överkurs att baka calzone då men någon gång när det är bara vi så ska jag testa! :-)

2009-08-05 @ 22:19:34
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Carro

Det såg helt galet gott ut !

Hemmagjord pizza är ju underbart =)

2009-08-05 @ 22:28:11
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Sanna

Shit, så fantastiskt gott det här såg ut!

2009-08-06 @ 00:04:17
URL: http://sannapannan.blogg.se/
Postat av: Jenny

Helv*** vad detta såg gott ut !!!

Blev ju helt översugen nu mitt i natten.

Jag som inte tycker om att ta i deg, skiter jag i, ska pip baka detta ! =)



Ja, dessa program ska se om jag kan lära dig ngt annars drar vi in Karin i det, hon lärde mig ganska mycket.

2009-08-06 @ 00:13:34
URL: http://beingfamous.blogg.se/
Postat av: Jessica

Åh, det där ser ju hur gott ut som helst och fyllningen ser ju hur krämig ut som helst.



Hoppas du får en bra dag!

2009-08-06 @ 09:18:04
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Mary

åå mums!! det mjölet måste jag testa! tack för tipset! Ha en bra dag!

2009-08-06 @ 12:45:04
URL: http://marieisaksson.blogspot.com
Postat av: Pernilla

ååååh, det var ju inte lite sugen man blev :) ska äta köpepizza idag men det där såg ju 100 ggr godare ut! har aldrig tänkt på att man kan ha kryddor i degen ens, men det ska jag testa nästa gång vi gör pizza härhemma!

2009-08-06 @ 14:18:27
URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Rosamunda

Har minsann funderat över durumvete och nu blir det att köpa sånt och baka dessa pizzor. Jag kände doften från bilden av ugnen. Blev riktigt sugen.

2009-08-06 @ 22:44:38
Postat av: Annica

Ååå, vad gott det ser ut!!



Det måste jag ju bara prova! Idag blir det dock taco´s, men lite tacoköttfärs som blir över kan man ju lägga i en Calzonepizza också... Hmm..



2009-08-07 @ 16:40:58
URL: http://annicamedc.blogg.se/
Postat av: charlotte

åh vad mkt gott. hur har jag kunnat undvika allt detta?

2009-08-08 @ 16:09:25
URL: http://metrobloggen.se/spanat
Postat av: Pialotta

Durumvetemjöl har jag aldrig testat.. tack för det tipset.. ska prova:-) Pizza kan man ju baka på så många sätt (i alla fall fyllningen som är på). Inbakat har jag bara gjort ett par gånger, men varför inte och så rökt fläskfilé som är så himla gott gott i gott gott:-)

2009-08-09 @ 00:59:05
URL: http://kakomaten.blogg.se/
Postat av: Helena

har för första gången köpt varmrökt fläskfilé för det lät spännande men kom inte på vad jag skulle göra med det...barna börjar tröttna på att jag "aldrig" lagar "normal" mat och då hittade jag detta!! ska pröva det i helgen så kan de inte bli annat än nöjda! tack för tips!!

2009-10-01 @ 19:57:08
Postat av: Sandra L

Har sparat detta receptet en tid.. har gått på pulverdiet i två månader nu och snart kommer jag göra denna pizzan, den har läskat mig sååå en tid nu :)

2009-11-26 @ 18:40:21
URL: http://sandralander.blogg.se/
Postat av: Bella

Såg så gott ut så det fick bli dagens fredagsmiddag! Brukar alltid köra på Leilas pizzabotten oxå med durummjöl och vetemjöl special, dock inte så mkt durum som du har i din deg.



Resultatet blev i alla fall kattastrofalt. Degen var lös och kladdig (mjölat rejält) fastnade på plåten...så nej jag går över till Leilas pizzadeg igen. Dock kommer jag ta kryddningen av degen och föra över till Leilas recept för det fick godkänt här hemma.



Kul att få testat i alla fall. Nu ska jag ta hand om ett kletigt kök och smutsiga plåtar...det var den fredagsmyset :))

Kram

2010-08-27 @ 17:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS