') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FLUFFIGA MOROTSRUTOR


Åhhh...vad jag njuter av vädret vi haft de senaste dagarna!!
Så skönt att sommaren kom tillbaka.
Visserligen har det varit svettigt att återgå till jobbet i den här värmen, men desto skönare när man kommit hem och kunnat plaska i Mollies lilla pool!
Imorgon är det verkligen vardag igen på allvar, då återgår Peter också till jobbet och Mollie till sitt dagis.
Känns lite som att sommaren är slut nu...... :( .


Mitt löfte att BAKA bröd och INTE köpa har hållt i sig!
Känner mig väldigt nöjd över det och först ut blev dom här morotsrutorna som jag hittat på Anna-Marias matblogg.

Någon liten ändring i receptet blev det,men jag måste säga att dom var fantastiskt goda!!
Så saftiga (även när dom varit frysta ) och jättelätta att göra!
Ett favvisrecept med andra ord!











Det här behöver du til 20-24 st:



1 pkt jäst ( 50 g )
5 dl ljummen mjölk
1 brk Creme Fraiche
2 tsk salt
½ dl ljus sirap
4 dl finrivna morötter
2 dl grahamsmjöl
2 dl durumvetmjöl
12-14 dl vetemjöl special




Till pensling och garnering:


Vatten
Sesamfrön
Solrosfrön
Linfrö
Ev. Flingsalt





Gör så här:



Värm mjölken så att den blir fingervarm.
Lös upp jästen i mjölken.
Tillsätt sedan övriga ingredienser, vetemjölet tillsätts sist tills det blir en smidig deg.
Kör i assistenten 10 min, knåda för hand eller använd degkrokarna på elvispen.  (Gjorde jag. )

Låt jäsa under bakduk i ca 45 min.

Lägg ett bakplåtspapper i en djup ugnsplåt och smörj pappret med olja eller smör.
Häll ut degen och tryck ut den i plåten till ett lagom jämnt lager.

Jäs ytterligare 30 min.
Pensla med vatten och strö över fröerna.

Grädda i  225º i 15-20 min.
Prova med en sticka att brödet är färdigt.

Skär i så stora rutor som du vill ha.Jag gjorde 20 st.










Ingredienserna.....








Morötter gör brödet riktigt saftigt .........











Degen är färdig och skall jäsas, den får gärna vara lite "kladdig"..........














När den har jäst färdigt plattas den ut på ett smort papper i en långpanna.....











Strö på dom fröna du gillar, jag älskar solrösfrö och linfrö !
Grädda i 15-20 min i 225º.....









Färdigt!!
Skär i så stora rutor du vill ha.










Mollie blev väldigt sugen precis när jag skulle fotografera.....ha,ha !!








Lycka till!!












Kommentarer
Postat av: Jessica

Mmm, det där brödet låter riktigt gott och höga och fina ser dom ut med.



Visst är det så att det känns som sommaren är på väg mot sitt slut och snart börjar även verkligheten för mig efter 3 ½ års mammaledigt, inte klokt vad tiden går.



Hoppas du får en bra söndag!

2009-08-09 @ 11:10:22
URL: http://hallonblabar.blogspot.com
Postat av: Carro

Jag har spanat lite smått på det där brödet, det verkar så himlarns saftigt och gott ! :)

2009-08-09 @ 12:05:53
URL: http://carrod.blogg.se/
Postat av: Filibabba

vilket gott bröd..ska baka det nån gång! =)

2009-08-09 @ 16:41:22
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: fd STARMAMA

Hej Åsa!



Nu är jag tillbaka med en NY blogg!

http://modellmini.blogg.se/



Kram fd STARMAMA

2009-08-09 @ 22:48:57
URL: http://modellmini.blogg.se/
Postat av: Anonym

å vad gott. perfekt när man kan göra det i långpanna!

2009-08-10 @ 19:06:25
Postat av: Therese

Förstår att hon blev sugen, dom såg väldigt goda ut, mackälskare som jag är.

Ha dock inte varit så förtjust i frön i bröden har dock ändrat inställning lite, det är ju faktiskt inte så dumt.



Ha en fortsatt bra måndag

2009-08-10 @ 19:25:13
URL: http://vxlhaxanfranorrland.blogspot.com
Postat av: Lillian

Jag har precis som du bestämt mig för att inte köpa bröd då de innehåller alla möjliga tillsatser som jag anser vi kan vara utan för att värna om vår hälsa. Detta brödet provade jag att baka i helgen och det var verkligen ett superbröd!

Jag är väldigt känslig för om brödet legat framme mer än en dag då jag tycker det blir trist och torrt men detta bröd höll sig fräscht i flera dagar.

Med andra ord: tack för receptet, detta kommer vi göra fler gånger hemma! :-)

2009-09-04 @ 07:56:45
URL: http://lilliansfoto.blogg.se/
Postat av: Caiza

Hej Åsa

Nu har jag testat dom här också :-)

Hela familjen gillar dom och brödet är fräscht och saftigt trots att det varit fryst. Idag ska jag testa att baka dina dinkelfrallor (har värsta bakdillet just nu) - har hela frysen full av dina recept snart :-)



Tack!

//Caiza

2010-02-20 @ 14:27:30
Postat av: Pia

Hej Åsa!

Och vilken fantastiskt inspirerande och fin blogg du har, älskar dina recept och kommer ofta hit för att hoppas hitta nya särskilt om bakning, mmm ; )

Undrar nu om du inte skulle kunna ordna så man alltid kan få en utskriftsvänlig sida på alla dina recept? För jag skriver ofta ut för att spara men då det ibland är massor med bilder (jättekul förståss men tar massor med plats då man vill ha bara en bild och endbart recept och tillvägagångssätt-om du förstår min fråga?).Vore verkligen toppen om det gick att fixa!/Pia

2010-06-26 @ 09:58:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS