') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FRANSKBRÖD PÅ DINKELMJÖL!


Det kommer troligtvis bli en del brödrecept här nu framöver eftersom mitt "löfte" till mig sjäv efter semstern var att inte köpa fabriksbakat bröd utan baka själv.
Och det fungerar förvånansvärt bra.
Visst, det gäller ju att planera lite men så är det ju med allt annat också....
Detta är ett recept som jag hittade på baksidan av mjölpåsen (siktat dinkelmjöl från Kungsörnen).
Och det var riktigt, riktigt gott.
Faktiskt första gången som jag bakat franskbröd och det verkligen smakade FRANSKBRÖD.
Även detta brödet har hållt sig saftigt efter det varit fryst.












Det här behöver du till 2 st:





50 g jäst
5½ dl vatten, fingervarmt 37º
50 g smör eller margarin, rumsvarmt eller flytande
2 tsk salt
1 kg siktat dinkelmjöl

Vatten till pensling
Vallmofrö till garnering





Gör så här:




♦Smula ner jästen i en degskål.
Häll över vattnet och rör om.Klicka i fettet och tillsätt salt.



♦Tillsätt mjölet men spara ca ½ dl till utbakningen.
Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig, ca 5 min med maskin eller degkrokar, annars 10 min för hand.



♦Låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 30 min under bakduk.



♦Arbeta ner degen lite och knåda den lätt på mjölat bakbord.
Dela degen i två lika stora delar och forma till limpor eller lägg i smorda avlånga formar.



♦Jäs en gång till under bakduk i 30-40 min.
Sätt ugnen på 225º.



♦Pensla bröden med vatten och gör några snitt tvärsöver med en vass kniv.
Strö på vallmofrö.
Grädda i nedre delen av ugnen, 25-30 min.



♦Låt bröden svalna på galler utan bakduk om du vill ha en hårdare, frasig skorpa.












Det här mjölet använde jag och receptet hittade jag bak på påsen.......











Mina degkrokar får jobba hårt numera.........










Degen är nedtryckt i smorda formar och ska jäsa i 30-40 min......
På påsen står det att det ska bli 3 bröd men jag gjorde två större istället.











Färdigjäst, snittat, penslat och fröat. Nu ska det gräddas i ugnen i 225º
i ca 25-30 min..........









Färdigt!
En skiva av det här nybakade brödet och lite bregott på.......det är såååå gott!!  :P





Några av mina andra bröd jag har bakat:




FLUFFIGA MOROTSRUTOR


SOMMARBRÖD



GUDAGODA FOCCACIA









Den här landade igår kväll på åkern bredvid vårt hus..........:









Gissa om man blev förvånad när man såg ett gigantiskt kaninhuvud komma farande.... :D

Har faktiskt aldrig sett denna varianten förut.

Häftigt var det i alla fall!






Önskar alla mina kära läsare en Skön Söndag!!




Kommentarer
Postat av: I Nadjas kök

Det finns inget bättre än doften av nybakat bröd så jag förstår ditt löfte till dig själv. Detta mjöl har jag ännu inte hunnit prova men ska nu absolut göra det. Tack för tipset.



Ha en fin söndag själv,

Nadja

2009-08-16 @ 09:46:49
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Hanna

2009-08-16 @ 09:49:21
Postat av: Hanna

Jaha, där lyckades jag klicka iväg en tom kommentar! =) Det jag tänkte skriva var: Jag skulle också vilja baka bröd själv istället för att köpa, men jag är inte så jättemycket för att baka. Men det här brödet såg väldigt gott ut och verkade inte allt för svårt att göra... ska nog testa!!

2009-08-16 @ 09:53:07
URL: http://hanneys.blogspot.com
Postat av: Jenny

Mjae, idag dår vi se hur det är om de är torra eller om de fortfarande smakar färskt, tycker bullar blir lätt "stela"

2009-08-16 @ 11:15:02
Postat av: Leila bakar...

Jag har oxå kommit in i en brödbakarperiod igen. Ditt franskbröd ser fantastiskt ut, proffsigt =) Ikväll ska jag baka bröd, får väl se vad det blir. Kanske testar något av dina recept.

2009-08-16 @ 12:48:01
URL: http://leilabakar.blogg.se/
Postat av: Sandra drömkaka

Vilket bra löfte! Önskar jag skulle ta & göra det löftet med snart, för det gäller ju bara att planera in brödbakningen då & då! :)



Det såg då supergott ut brödet & perfekt det håller sig färskt länge!

2009-08-16 @ 13:41:37
URL: http://dromkaka.blogg.se/
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad roligt att du fortsätter att baka eget bröd. De flesta bröden verkar gå bra att frysa in förutsatt att man inte gör degen för hård (för mycket mjöl), man låter brödet jäsa ordentligt och att man inte bakar ut för små frallor (torra). Mitt problem är att jag snöar in mig och får favoriter. Brytbröd älskar jag och varierar massor samt bakar ofta solrosbrödet utan knåd. Kul men det blir inte mycket att uppdatera i brödväg på bloggen då.

Vilken rolig luftballong! Vi ser sådana på himlen här på kvällarna från köksfönstret. Jag hade nog blivit ännu mer förvånad om jag såg just den där landa här... vi bor ju i Stockholmstrakten och har inte Lisebergskaniner här :-D

2009-08-17 @ 22:40:13
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Anna/Frostrosor

Vad roligt att du fortsätter att baka eget bröd! Jag upplever att de flesta bröden bakade med jäst går utmärkt att jäsa förutsatt att man inte använder för mycket mjöl, man låter det jäsa tillräckligt och att man inte bakar ut för små frallor. Själv har jag problemet att jag gillar att baka samma bröd hela tiden. Mina favoriter är brytbröd och solrosbröd utan knåd, som jag förvisso varierar smaksättningen på men det blir inte mycket att uppdatera om i matbrödsväg i bloggen då!

Ja, vilken häftig luftballong ni fick på besök! Vi ser luftballonger från köksfönstret sommarkvällar! Skulle ha blivit riktigt förvånad om vi fick en sån där ballong på besök. Vi bor nämligen i Stockholmsområdet och har långt till Lisebergs kaniner! 

2009-08-17 @ 22:49:50
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Anna/Frostrosor

Äsch, förlåt... nu blev det ju dubbla inlägg. Tyckte att det förra försvann så jag var tvungen att försöka minnas vad jag hade writat och så blev det dubbelt upp... får väl bjuda på det :-D

2009-08-17 @ 22:51:02
URL: http://frostrosor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS