') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LUCIA, AMERIKANSKA PANNKAKOR OCH SNÄLLA HANTVERKARE!


 
 
 
Hej i stugorna!
Har jullugnet infunnit sig hos er eller är det mest stress och jäkt?
Här är det lite både och faktiskt...
I morse tyckte dock Mollie att det var dags att stiga upp kvart i sju så ingen sovmorgon här inte. 
Men efter en kopp kaffe och massor av tända ljus så höll jag med om att det var rätt mysigt ändå att njuta av en ledig helgmorgon.
 
Till frukost idag passade jag då på att göra Amerikanska pannkakor, jag har faktiskt inte testat det förut.  
Lätt som en plätt (haha) var det! :)
Tyvärr hade vi varken sirap eller blåbär hemma, vilket man ska servera till om det ska vara på riktigt vis.
Men hemkokt jordgubbssylt funkade bra det också! 
 
 
 
 
Det här behöver du till ca 12-15 st:
 
  • 2 ½ dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt
  • 1 msk socker
  • 2 ½ dl mjölk
  • 2 msk smält smör + smör till stekning
  • 1 ägg

Gör så här:

1. Blanda ihop de torra ingredienserna till smeten. Vispa sedan i mjölk, smör och sist ägget.

2. Stek pannkakorna i lite smör i en stekpanna. När du ser bubblor på översidan på pannkakan är den dags att vända.

 

 
När pannkakorna blir "bubbliga" på ytan så är det dags att vända dom....
 
 
Riktigt goda faktiskt..... jag förtränger hur många kalorier dom innehåller. ;)
 
 
Igår var det ju Lucia, det här var första året på 5 år som jag inte fick se Mollie lussa, hon har ju börjat förskoleklass och där har dom inget lussefirande utan det är bara dom stora barnen som går luciatåg. Kändes lite tomt faktiskt men bara att vänja sig, I guess. Men jag och mina kolleger gjorde vårt bästa för att komma i stämning ändå:
 
 
Lite glitter på tillvaron är väl aldrig fel? ;)
Vi brukar hänga på traditionerna på jobb och "spöka" ut oss vid varje tillfälle....
På tal om jobb så har vi haft Skånes bästa elektriker hos oss denna veckan, trevliga och duktiga men inte nog med det.....vi blev bjudna på hembakade supergoda lussekatter också! Ärligt, hur ofta har ni råkat ut för det??!
 
 
Kolla!! Killar kan dom med!
Tack Anders, det kostade en timmes pw på kvällen, men det var det värt! :)
 
 
Nu är det dags att laga mat, Tacos har Mollie beställt.....yeey! (Not) Liiiite trött på det nu. :/
Men imorgon bestämmer jag!
 
 
Ha en riktigt bra kväll! / Åsa.
 
 



Kommentarer
Postat av: Mia

Vad kul att se ett nytt inlägg!! Har aldrig själv heller testat amerikanska pannkakor, men blev klart sugen nu.
Dom hantverkarna får gärna komma hem till mig! ;)

2013-12-15 @ 11:08:35
Postat av: Milo

Det receptet ska jag testa:)

2013-12-16 @ 22:33:24
Postat av: Anonym

Hej Åsa! Kul att du har kommit igång igen så smått med skrivandet, hoppas det blir oftare....!!!Har en fråga angående din utbildning. Har förstått det som att du jobbar inom måltidsbespisning (skola?) och det har jag alltid tyckt verka kul, när jag var liten brukade jag spendera en hel del raster hos våra mattanter och hjälpte dom diska!!!! Vilken utbildning har du gått och hur länge måste man läsa? Finns det praktikmöjligheter istället eller i kombination med utbildning? Tacksam för svar, A

Svar: Hej!Ja, jag jobbar i ett skolkök där vi lagar all mat själv, Alltså ingen Cook-chill.
Jag jobbade som kallskänka i många år men kände sedan att jag vill vidare och då gick jag kockutbildning via Komvux. Utbildningen var på ett år och det var bland det roligaste jag gjort. Sedan ville jag gärna jobba inom skola eller dagis för jag var trött på att jobba helger. Det finns säkert kommuner som erbjuder sk lärlingsutbildningar. Bäst att kolla med din hemkommun. Jag tycker själv att jag har ett jätteroligt jobb så går du i dom tankarna så säger jag: Go for it!
Hoppas du fått svar på funderingar.
Med vänlig hälsning Åsa.
Åsa/En Sida Med Mat

2014-01-08 @ 21:43:39
Postat av: Anna

TACK så mycket för ditt svar, jag är sjukt taggad för att göra detta...min plan är sedan att så småningom kanske vidarutbilda mig till kostekonom. Det ligger inte mig direkt i fatet att göra detta precis just nu men ngn dag snart så.....STORT TACK!!!!!Anna

2014-01-12 @ 12:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS