') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SNABBA FRUKOSTFRALLOR!


 
Hej i stugorna! Fått någon julstämning än? 
Jag jobbar på det och är på god väg, älskar doften av hyacinterna och julgranen när man kommer hem!
Idag ska vi åka lägga julklappar under granen på Hotel Temperance i Malmö. Dessa kommer sedan att skänkas vidare till barn i utsatta situationer i samarbete med Frälsningsarmén och Svenska Kyrkan. Känns bra i hjärtat att kunna bidra åtminstone lite och det här är tredje året nu, så det börjar bli en tradition. 
Imorse var det helt tomt i brödburken, och jag hade ingen lust att sticka och handla så tidigt så då kom ett gammalt recept på snabba frukostfrallor väl till pass. Dom ska bara jäsa en gång i 15 min så  på under 45 min har du färska bullar på bordet.
Jag har ändrat lite från mitt ursprungliga recept, här nedan kommer dagens variant. :)
Såååå gott med nybakat till frulle! 
 
 
 
 
Det här behöver du till 12-15 st:
 
75 g jäst  (jag använde torrjäst och då blir det 1 1/2 påse)
50 g smör
2dl mjölk
3dl vatten 
1 msk flytande honung
2 tsk salt
ca 12 dl vetemjöl, jag tog halva mängden rågsikt idag.
 
vatten till pensling
linfrö+solroskärnor till topping
 
 
Så här gör du: 
 

1. Smält smöret och tillsätt vätskan, värm tills 37 grader eller 45 om du använder torrjäst.
 
2. Häll vätskan över jästen och rör om tills den är helt upplöst. Tillsätt honung och salt.
 
3. Arbeta in mjölet tills det blivit en smidig deg, rulla till bullar och lägg på bakpappersklädd plåt.
Låt jäsa under bakduk i 15 min. Sätt ugnen på 225 grader. 
 
4. Pensla bullarna med vatten och strö på lin och solrosfrö. Grädda mitt i ugnen i ca12-15 min.
Klart!! 
 
 
 
Snabbt och lätt!! Just the way i like it! :))
 
 


Igår jobbade jag sista dagen innan jul och nu är jag ledig i nio hela dagar! 
Ska njuta massor och hänga lite på gymmet igen, har dragits med riktigt jobbig hosta, förkylning och trötthet i 6 veckor (!!) och först nu känner jag mig såpass bra att jag vågar träna. Har faktiskt längtat! 
 
 
Såhär glada var jag och några av mina kollegor igår när vi gick på ledighet! 
 
 
Vill passa på och tacka för era kommentarer, så härligt att höra att man varit saknad! 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS