') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MUMSIG GRATINERAD ANSJOVISRULLE!!


Gokväll i stugorna! Så ruggigt och höstigt ute nu, älskar det!! Tänder massor med ljus nu varje kväll. 
Inte långt kvar nu heller tills man får/kan sätta upp julbelysningen!🎍
På tal om jul så har jag köpt dom första julklapparna och några rullar julklappspapper. Jag blir fullständigt salig när jag ser ett nytt mönster och bara måste köpa! ☺️ Resultatet är att vi har gaaanska många rullar nu och Peter surar ihop när jag kommer med nya...hahaha!!
 
Receptet idag kommer från min svägerskas mamma som alltid gör denna till framförallt midsommarafton och den är så jädrans god!! Varit helt såld sen jag smakade den första gången så nu har jag tiggt till mig receptet. 
Passar alldeles utmärkt på julbordet också, där har den en given plats i år! 
 
 



 
Det här behöver du till ca 6-8 pers (buffe):
 
3 ägg
1 dl grädde
4 dl mjölk
2 1/2 dl vetemjöl
2 msk ansjovisspad
 
 
Fyllning:
 
2 gula lökar
några msk vatten
1 ask ansjovisfileér
1 liten bunt dill
2 dl riven ost
 
 
Gratinering:
2 dl riven ost
 
 
Gör så här:
 

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Vispa samman äggen med grädde och 1 dl mjölk. Tillsätt mjölet och vispa till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken och ansjovisspad. Häll smeten i bakpappersklädd långpanna. Grädda mitt i ugnen ca 20-25 minuter. Stjälp upp på ett bakplåtspapper.

3. Skala lökarna och hacka dem ganska fint. Fräs lökhacket i lite matfett tills de är mjuka och glansiga. Tillsätt lite vatten och låt löken puttra ytterligare 8-10 minuter så att den inte får för mycket färg, utan bara mjuknar. Hacka ansjovisen fint. Hacka dillen och riv osten.

4. Fördela lökhack över hela kakan. Strö sedan över ansjovishack, dill och riven ost i nämnd ordning.

5. Rulla ihop pannkakan som en rulltårta, ganska fast. Lägg rullen på en plåt eller ett ugnssäkert fat med skarven nedåt. Strö över riven ost och gratinera mitt i ugnen tills osten smält och allt är genomvarmt.

 

Superdupergod! Denna måste ni testa! 😋

 

 
 
 
 



Kommentarer
Postat av: Sussie

Ja, oj vad denna är god!

2016-02-03 @ 15:25:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS