') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

LÅÅÅÅÅNG BLOGGPAUS, 40 ÅR OCH CHOKLADPANNACOTTATÅRTA!




Ja, mina vänner det var verkligen inte igår som jag uppdaterade bloggen!! Tittar in här emellanåt, dels för att hitta recept men även kolla kommentarer. Ser då att besöksstatistiken ligger på ett stadigt antal. Tack alla ni trogna som kikar in!  :)

Här har hänt massor sen sist och jag hinner inte uppdatera er i ett inlägg men jag kände att jag bara måste dela med mig av ett recept på en tårta som jag gjorde till min 40-årsdag. Jo det är sant.....lilla jag har lämnat 30-talet nu! Ser framemot nya utmaningar i min mogna ålder..hihi!
Receptet på tårtan fick jag av en bekant och gillar man Panna Cotta ( fast vem gör inte det liksom??? ) så ÄLSKAR man denna. En liten bit räcker då den är väldigt mäktig.


Det här behöver du till ca 12-15 pers:

Botten: 

250 g digestive
1,5 dl kokosflingor
Ca 100 g smält smör



6 gelatinblad
1 liter vispgrädde
3 tsk äkta vaniljsocker
2 msk kakao 
200 g mjölkchoklad ( jag använde Marabou)
Maltesers och knäckkulor till dekoration


Gör så här:

1. Använd en form med löstagbar kant ca 25 cm i diameter. 
Krossa kexen och mixa med kokosen i tex en matberedare, tillsätt  det smälta smöret. Tryck ut ett jämt lager i botten av formen.

2. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ett par minuter.

3. Koka upp grädden i en kastrull och tillsätt vaniljsockret, kakaon och chokladen som hackats i bitar. Ta kastrullen från plattan.
Rör om tills chokladen smält och tillsätt gelatinbladen.
Låt svalna lite.

4. Häll blandningen i formen, här kan det vara bra att täcka botten och en del av kanterna med aluminiumfolie så att det inte rinner "igenom". Det gjorde det för mig... :/

5. Täck formen väl med plastfolie och ställ kallt att stelna, minst 4 tim, men gärna över natten.
Dekorera innan servering.



SUPERGOD!



Dagen innan min 40-årsfest då jag bjöd på denna tårtan firade vi traditionsenligt Halloween på jobb. Vi smyckar hela serveringen och spökar ut oss själva. Mkt jobb bakom men både personal och framförallt barnen tycker det är så kul! Bjuder på lite bilder:


Serveringen före......


......och efter!!


Mollie var med på jobb, hon ville inte missa detta!


Är jag inte snygg??? :)



Vågar inte lova att jag ska uppdatera dagligen men lite oftare än innan iaf. Kram på er! /Åsa. 









Kommentarer
Postat av: allice

You're baaack äntligen. Grattis igen po di.

2014-11-11 @ 19:05:59
Postat av: Fatima

Blev så otroligt glad över att du äntligen lagt upp en liten uppdatering efter månaders av väntan, har följ din blogg i två år och det är nog den absolut bästa matbloggen jag följt, har nog även tillagat nästan hälften av alla dina recept själv! ! :D

2014-11-12 @ 19:35:25
Postat av: Anna

O!!!! Så förvånad jag blev-verkligen glatt överraskad!!!! Kul att "höra" ifrån dig igen!!!

2014-11-14 @ 19:52:04
Postat av: Camilla

Hej Åsa!
Kul att du har börjat att blogga så smått igen, har saknat dina inlägg och recept. :)
Kram <3

Svar: Hej Camilla!Awww....vad snällt sagt!
Kul att vara tillbaka! Kram!
Åsa/En Sida Med Mat

2014-12-17 @ 15:58:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS