') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

HIMMELSKA BRÖD!!


För några veckor sedan var jag och mina kockkollegor på en bakkurs anordnad av Hembakningsrådet. Syftet var att lära oss olika bröd som passar att baka i stor mängd när man tex som jag, jobbar i skolkök. Det var väldigt lärorikt och jag lärde mig en del nya saker och tips. Ett av bröden eller ja, bullar ska man kanske säga var från ett recept som heter "Himmelska Bröd". Och det var dom! Supergoda, lite Ciabattastuk över dom med sina stora luftbubblor inuti. 
När jag nu gjorde dom hemma så kalljäste jag degen över natten så vi fick nybakade bullar till frukost och det gick alldeles utmärkt. Tänk bara på att halvera jästen och såklart använda kall vätska. :) Degen ska bara röras ihop och vara ganska lös så ingen knådning behövs.
Ni måste testa dessa!
 


Det här behöver du till ca 15 st:
 
25 gram jäst (hälften om du ska kalljäsa)
5 dl vatten 37 grader (kallt vid kalljäsning)
1 dl mjölk
2 tsk salt
1 msk honung eller vit sirap
ca 11 dl vetemjöl + lite till utbakning. 
 
 
 
Gör så här:
 
1. Smula jästen och häll över vatten och mjölk. Tillsätt salt och honung och rör om tills jästen löst sig.


2. Rör ner vetemjölet, lite i taget och arbeta snabbt ihop till en deg. Det ska bli en lös och kladdig deg.
 
3. Täck degen med lite vetmjöl och lägg på en handduk eller plastfolie och låt jäsa i bunken i ca 1,5 tim. Den ska bara jäsa en gång. (Om du vill kalljäsa så sätt in degen i kylen över natten här)
 
4. Sätt ugnen på 250 grader.
Strö ut ett ganska rejält lager med mjöl på på bakbordet och tippa försiktigt ut degen. Jäsbubblorna ska bevaras. Strö ytterligare lite mjöl på degen och platta försiktigt ut till en rektangel.
 
5. Skär degen i bitar med en degskrapa och lägg upp bitarna på en pappersklädd eller lätt mjölad plåt. Det gör inget om bröden ser "slarviga" ut eller inte får samma form.
 
6. Grädda direkt i mitten av ugnen i 8-10 min.
Låt bröden svalna på galler utan bakduk så blir skorpan lite frasig. Serveras med fördel rykande färska.
 
 
 
 
Dessa ska se lite slarviga ut.... :)
 
 
Dom jäser upp fint under gräddningen och får stora luftbubblor inuti.
 

Godare och mer lättbakade bröd får man leta efter!
MUMS! 
 
 
 
Alltså, jag är så sugen på att plocka fram alla julsaker nu fast det inte är första advent förrän om en vecka. Får se om jag kan hålla mig. Vi håller som bäst på att inreda ett extra Tv-rum på ovanvåningen. Så idag står målning av väggar på agendan. BOOOORING....men kommer bli superbra när det är klart. Jag har även köpt en gammal skänk som ska målas vit så ja, jag har att göra denna vecka som kommer. Älskar att piffa upp gamla möbler!
 

Den här stolen hittade jag på loppis och jag bara kände hur den vädjade till mig att ge lite kärlek......
 
 


.......och det gick inte att motstå!
Så här fin blev den! 
 
 
Önskar er alla en härlig söndag!
/Åsa



Kommentarer
Postat av: Anna

HÄRLIGT ATT DU ÄR TILLBAKS! Har tittat in varje vecka å nu ÄNTLIGEN! !!!

2014-11-25 @ 19:37:55
Postat av: Anonym

Du får inte lägga ner bloggen..

2016-10-03 @ 11:59:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS