') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FETTISDAGEN OCH BÄSTA SEMLERECEPTET!!!


Hejsan svejsan!!
Har ni ätit några semlor idag?
Inte jag, försöker verkligen ligga lågt med kakätandet nu....ni vet, nytt år och nya förhoppningar. :)
 
Hursomhelst så kan jag berätta att jag ligger inne med ett fantastiskt recept på semlor!
Jag har aldrig ätit så goda bullar som det blir av det här.
Jag har fått det av min mamma som i sin tur klippt ut det från någon veckotidning för en sisädär 30-40 år sedan.
 
Receptet är så väl använt och dessutom halvt uppeldat efter att det kommit för nära en spisplatta så jag har varit tvungen att skriva om det och lagt in det i datorn för att säkra det för framtiden. Jag ska ta och baka och lägga ut det här nån gång.
Idag får ni dock hålla tillgodo med ett annat (också gott såklart) recept jag gjort ett par gånger.
 
 
 
Det här behöver du till ca 16 stycken:
100 g smör
3 dl mjölk, gärna gammaldags
50 g jäst
1 dl socker
1 tsk salt
1 ägg
1 tsk hjorthornsalt
1 tsk stött kardemumma
10 dl vetemjöl
ägg till pensling
 
Fyllning:
2 dl sötmandel
3 dl florsocker
1 äggvita
inkråm från bullarna
2 msk mjölk
3 dl vispgrädde
florsocker



Gör så här:

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 37°. Smula ner jästen i en skål. Häll över lite av degspadet och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt resten av degspadet, socker, salt, ägg, hjorthornsalt, kardemumma och det mesta av mjölet. Arbeta degen väl tills den släpper skålens kant. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i två bitar. Rulla ut till längder och dela varje längd i 8 bitar.
2. Rulla till bullar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Sätt ugnen på 225°. Låt jäsa övertäckta i 30 minuter. Pensla försiktigt med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen i 8–10 minuter. Låt kallna.

3. Skålla och skala mandeln. Mal mandeln eller mixa den tillsammans med florsocker i matberedare. Blanda den malda mandeln med florsocker. Rör i äggvita och arbeta ihop.

4. Skär av locken på bullarna. Gröp ur lite av inkråmet och blanda med mandelmassan. Fördela fyllningen i bullarna och klicka eller spritsa på vispad grädde. Lägg på locket och sikta över florsocker
 
 
 Min dyrbara skatt!!
 
 
 
Kolla, ser ni att det inte ska vara smör utan ister?? Det finns nog inte att få tag på längre, så jag vet att mamma har tagit kokosfett någongång istället. Annars går det ju bra med smör också. :)
 
 
 
Har ni något sådant gammalt anrikt recept som betyder mycket för er?
Berätta gärna!
 
Ha en riktigt bra kväll!
Kram Åsa!



Kommentarer
Postat av: Anette

Precs detta recept använde jag oxå i år. Dock är det inget gammalt urklipp utan jag hittade det i en ny veckotidning. Ibland är det tydligen så att gamla recept fortfarande håller.

2013-02-22 @ 07:04:18
Postat av: Micha

Jättetrevlig blogg du har! Jag älskar också allt som har med mat och bakning att göra. Semlorna ser ju fantastiska ut. Gjorde semlor för några veckor sen och dom var gudomliga! :)

2013-02-24 @ 17:22:19
Postat av: Camilla

Hej!
Längesen du skrev något på bloggen, hoppas att du inte har slutat att skriva utan att det bara är tiden som inte räcker till.
Du är saknad av mig nämligen.
Kram <3

2013-04-19 @ 08:48:52
Postat av: Jenny

Ska man ta bort dig ifrån bokmärkena eftersom du aldrig uppdaterar?!?!?!

2013-04-21 @ 17:10:03
Postat av: Madeleine

Trist att du slutat blogga.. gillade din mat och dina bilder under matlagningen.

2013-10-31 @ 10:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS