') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

KOLAPAJ MED DAJM!!


 
Glad 1:a advent på er! (Säger man så?)
Jag har gått loss fullständigt härhemma och tagit fram ALLT juligt på en gång.
Hellre startar jag lite tidigare så man hinner njuta denna tiden före jul, efter annandagen åker allt bort igen! det får inte ens stanna över nyår, när julen väl är slut tåler jag inte se en tomte längre! :)
Det enda som får dispens är granen. Men i alla fall så ÄLSKAR jag julen och tiden fram till dess.
Idag har vi traditionsenligt bakat ett gäng lussekatter och fikat på men jag ska inte tråka ut er med det, recept på det finns redan i bloggen. Nä idag tänkte jag istället ge er ett recept på en fantastiskt god Dajmpaj. Har haft receptet i hundra år känns det som men inte blivit färdig att testa förrän nu.
Mycket god som sagt men ska med fördel lagas dagen innan.
 
 
 
 
 
Det här behöver du:

3 dl vetemjöl

100 g smör, rumsvarmt

½ dl florsocker

1 äggula

 

Kolafyllning: ( Dubbla mängden om du vill ha mycket kolasås, lägg på 5 min på gräddningen då)

75 g smör, smält
1 ½ dl farinsocker

1 dl ljus sirap

1 tsk vaniljsocker

1 krm salt
ev. 3/4 dl vispgrädde (gör kolan krämigare)

 

Garnering:
2 1/2 pkt dubbel Daim, grovhackade

Till servering
3 dl vispgrädde eller god vaniljglass

 

GÖR SÅ HÄR:

1. Sätt ugnen på 175 grader. Nyp ihop alla ingredienserna till pajdegen.

2. Kavla ut pajdegen på ett mjölat bakbord och lägg den i en pajform, eller tryck ut den med fingrarna direkt i en pajformen, ca 20-25 cm i diameter.

3. Nagga bottnen med en gaffel för att undvika luftbubblor under gräddningen. Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 15-20 min (det ska vara genomgräddat).

4. Kolafyllning: Smält smöret i

en kastrull. Rör ner farinsocker, sirap, vaniljsocker och salt. Låt det puttra i ca 1 min. Om du tillsätter vispgrädde i kolasmeten behöver kolan puttra i några minuter. Häll kolafyllningen på pajskalet. 

5. Grädda pajen längst ner i ugnen i ca 5–10 min (den längre gräddningstiden gör kola segare).

6. Låt pajen svalna. Grovhacka Daimen och strö den över kakan medan den är ljummen. Ställ in pajen i kylen när den kallnat i 1–2 tim, eller gärna dagen innan före servering. Ta fram den en stund före den ska ätas så kolan mjuknar. Servera den med en klick vispad grädde eller glass.

 

Önskar er alla en fortsatt trevlig kväll! /Åsa

 

 
 
 



Kommentarer
Postat av: felicia

Ser god ut!

2014-11-30 @ 16:45:13
URL: http://feliciaholmgren.devote.se
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Super mumsigt :D

2014-11-30 @ 17:00:37
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Marie Bergman

Åhh gott =)

2014-12-01 @ 18:01:14
URL: http://livetiluxemburg.se/
Postat av: Emilie

Hej!

Vi är verkligen glada över att ha din blogg på Findeopskrifter.dk och att du delar dina recept med oss!

Vi märkte att du inte har vår Widget på din blogg, lägg till den så att du kommer med på Topplistan också. Genom att göra det, kommer du att ge besökarna ännu ett sätt för dom att hitta till just din blogg.

Förhoppningsvis kommer du att hamna uppe i toppen! http://www.mytaste.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Följ den här länken om du vill lägga till vår Widget på din blogg: http://www.mytaste.se/uppdatera-matbloggstoppen?ident=PFB1J

Tveka inte att kontakta mig om du har några frågor! :)

Med vänlig hälsning,
Emilie

2014-12-15 @ 15:45:26
URL: http://www.hittarecept.se
Postat av: Sara

Åh så gott, detta måste verkligen testas :) Ser helt magisk ut :)

2014-12-23 @ 22:32:33
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS