') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

GALET GOD TOMAT OCH INGEFÄRSMARMELAD!!!


Nuuuu.....är det nära!!! Dan före dan och jag har en sjuåring härhemma som är sååå otålig!!! Minns så väl den känslan. :)

Igår kokte jag en vansinnigt god Tomat och Ingefärsmarmelad!
Den är så smarrig, framförallt tillsammans med en lagrad ost eller vanlig brieost. Fast imorse åt jag den på nybakad baguette och gräddost och dog nästan så gott det var!! Så med andra ord funkar den till allt! ;) Och som vanligt....superenkel att göra!


Det här behöver du till en burk:

500 g körsbärstomater
saft från 1 hel citron
skal från 1/2 citron
0,5 dl vatten
3,5 dl syltsocker
1,5 msk finriven färsk ingefära


Gör så här:


1. Skölj och skär tomaterna i klyftor.
Skär av skalet från en halv citron men var noga så det vita inte kommer med. Hacka skalet i små bitar.

2. Lägg tomater, citronsaft, skal och vatten i en kastrull och låt koka under lock i ca 20 min..

3. Ta kastrullen från värmen och tillsätt sockret och ingefära. Koka upp igen och låt sjuda utan lock i ca 10 min.

4. Låt marmeladen stå och vila några minuter och häll upp på en väl rengjord glasburk. Sätt genast på lock och förvara svalt.



Hur lätt som helst att göra egen marmelad.
Inte en massa onödigt tjafs i ingredienslistan dessutom. :)



Såååå gott!!!



Nu ska jag gå och kolla revbenen som vi ska ha med på julbordet imorgon hos min svåger och svägerska.. Första julen på ett tag som vi inte ska fira hemma så det är lite lugnare aktivitet i köket än vad det brukar vara innan jul. Men bara lite! :)

Hur har ni det? Hinner ni med allt?


Kram Åsa.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS