') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

TOFFIFEE.....FÖRSTA JULGODISET!


Hahaha......jodå, ni läste rätt! Jag har gjort vårt första julgodis först idag faktiskt. Alla andra matbloggar har svämmat över av julgodis sedan i November men inte ens det har lockat mig. Är inget stort fan av hemmalagat julgodis och brukar hålla mig till mozartkulor, knäck och kola, det vanliga. Förra året gjorde jag Rocky Road för första gången och det var helt ok, men inte så WOW som alla har sagt tyckte jag. I alla fall så ville jag testa ett nytt recept i år också så då fick det bli  hemmagjorda toffifee. Sött, men gott!! Ser dessutom avancerade ut men är väldigt lättgjorda.



Det här behöver du till ca 30 st:

1 dl socker 
1 dl vispgrädde
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
30 st hasselnötter
150 g nougat
50 g mörk choklad

1. Koka upp grädde, socker och sirap och sjud tills termometern visar 120 grader. Har du ingen termometer så gör kulprovet.

2. Rosta hasselnötterna i en varm stekpanna tills det börjar knäppa. Lägg nötterna i en handduk och gnugga bort skalen.

3. Skeda ut kolan i formarna och tryck ut en nöt i varje form. klicka ut nougaten ovanpå i ett jämnt lager och låt stelna något.

4. Smält den mörka chokladen och spritsa eller klicka ut en liten klick mitt på. Ställ kallt att stelna. 


Någon som har testat dessa förut?


Ha en fin kväll!/Åsa










Kommentarer
Postat av: Sara

Jag är en sådan som älskar olika julgodis med choklad så hos mig har det funnits en del av det i min blogg ;) Och så gott detta såg ut :)

2014-12-23 @ 11:04:35
URL: http://www.baakochmaat.blogg.se
Postat av: Anna

Dessa är ju mina favoriter, ska provas så jag lägger dem till min samling med att-göra-recepthög!!! Fortsatt god jul till dej å din familj, A

Svar: Tack detsamma till dig!
Åsa/En Sida Med Mat

2014-12-25 @ 08:49:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS