') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

FRÖKEN ANNES KNÄCKIGA ÄPPELPAJ!


Den här supergoda äppelpajen blev vi bjudna på när det var föräldramöte på Mollies dagis för ett tag sedan.
(Och jo, jag VET att det heter förskola nuförtiden men jag säger dagis ändå.... ;)  )
Det var "Fröken Anne" som gjort den och hon är en riktig hejare på att baka goda kakor och tårtor.
Jag var ju såklart tvungen att tigga till mig receptet direkt, som jag sedan slarvade bort. :( Sådan tur var så lyckades jag få en kopia av en annan mamma som har bättre ordning på sina grejer än jag. :D


Nu får NI receptet här! Ett bra recept är till för att spridas eller hur?









Det här behöver du:



4-5 äpplen
kanel
100 g smör/margarin
2½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 ägg





1. Sätt ugnen på 175º. Smält smöret och låt det svalna.



2. Skala kärna ur och skiva äpplena.
Smörj en pajform ca 26 cm Ø och lägg i äppleskivorna. Pudra över med lite kanel.


3. Blanda socker, mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Vispa upp ägget.



4. Rör ner det avsvalnade smöret och ägget i mjölblandningen.
Klicka ut degen över äpplena och platta ut till ett sammanhängande täcke.


5. Grädda i nedre delen av ugnen 35-40 min 







Severa med vaniljglass, eller varför inte denna LJUVLIGA VANILJSÅSEN. 








Lägg äpplesivorna i en smord form. Pudra över lite kanel.





Degen till täcket är klar!






Platta ut degen till ett täcke och grädda i ca 35-40 min......





....sen är den klar och ser så här underbar ut!
Ni måste testa denna goda paj!





För några år sedan så kunde jag absolut inte äta äpplepaj, jag gillade inte alls varm frukt!
Och nu skulle jag kunna äta det varje dag.......tänk vad smaken förändras! :D








Nu ska vi äta Lasagnette, recept kommer om det blev gott. Fast det brukar det ju bli..... ;)



Ha en bra kväll!/Åsa.



Kommentarer
Postat av: Sara

Jag måste bara säga att det här är mitt favoritrecept på paj, MEN.. jag gör inte alls på samma sätt! Jag har precis samma ingredienser och lika mycket...men: Jag blandar dom torra ingredienserna, sen knäcker jag i ägget och blandar ihop så det blir alldeles smuligt. Sen lägger jag det i formen över frukten och sedan HÄLLER jag det smälta smöret över!

Pröva d et nästa gång ;)

Postat av: Sara igen...

... glömde att säga att jag gräddar den i 225 grader i 10-13 min, ist för 30-40 min i 175 grader!

2010-10-28 @ 11:24:33
Postat av: Sophie

Den var fantastiskt =)

Bjöd på den idag och den va verkligen uppskattad!!

2010-10-29 @ 13:57:20
Postat av: Åsa/ En Sida Med Mat

Sv. Sara: Tack för tipset!! Jag ska testa det sättet nästa gång! :D



Sv. Sophie: Vad kul!! Men den är ju så god!!

2010-10-29 @ 18:18:56
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: Karin

Tack för detta recept, den absolut godaste äppelpaj jag provat.

Även jag provade på lite småändringar men tanken att ha ägg i smeten, blir som en Äppelkakspaj (kan se mitt resultat på min blogg).

2010-11-27 @ 17:52:55
URL: http://ennypasott.blogspot.com/
Postat av: Simone

Ååå vilken underbar blogg! Hittade hit av en slump idag när jag sökte på syltkakor å nu har jag bakat både kakorna och denna underbar äppelpaj! Denna bloggen lägger jag definitivt in i favoriter! :-) Setat hela dagen och läst alla dina toppen recept! Kram Simone

2011-09-07 @ 19:23:13
URL: http://blogg.dt.se/trohoppkarlek/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS