') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

AIOLI TILL KRÄFTSKIVAN!


I Fredags var vi på årets första kräftskiva hos ett par goda vänner. 
Och inga kräftor smakar ju så gott som dom allra första!!  :P
Under dagen hade regnet verkligen öst ner men kvällen blev otroligt fin och behagligt varm.

Mina bidrag till kräftskivan var SOMMARBRÖDET, Aioli och Pannacotta.
Tro det eller ej, men det var faktiskt första gången jag gjorde "egen" Aioli.......
Så simpelt! Så nu finns inga ursäkter att gå och köpa halvfabrikat!
Det enda ni ska tänka på innan ni gör detta är att ta fram ingredienserna i god tid så att dom håller samma temperaturer, annars kan den skära sig.







Det här behöver du:



3 äggulor
3 dl olja med NEUTRAL smak, tex rapsolja.
2-3 vitlöksklyftor
citronsaft
salt,vitpeppar






Gör så här:



1. Vispa äggulor och den pressade vitlöken.


2 Häll sedan först droppvis i oljan under konstant vispande.
Efter ett tag kan du tillsätta oljan i en tunn stråle.


3. När oljan är tillsatt smakar du av aiolin med citronsaft, salt och peppar.
Låt stå i kylen fram till servering.







Ta fram alla ingredienserna i tid så att de håller samma temperatur....




Vispa först äggulorna och den pressade vitlöken.....





...tillsätt sedan oljan droppvis, efter ett tag kan du öka på.




Smaka av med citronsaft, salt och peppar.
Vips så har du god hemmagjord Aioli till Kräftskivan.
Ett tips är att doppa brödet i detta.....sååå gott!!





Röda delikatesser.....





SOMMARBRÖDET!  Har ni inte testat det ännu så gör det!!
Passar jättebra till Kräftskivan!




Dom minsta gästerna bänkade sig först!
Mollie har inte riktigt förstått tjusningen med kräftor än så hon fick Spaghetti och Köttfärssås.....




Dom små huliganerna fick den galna idén att ta ett kvällsdopp efter maten! :D






En mycket trevlig kväll var det och jag hoppas att det blir fler sådana nu i Augusti!











Kommentarer
Postat av: allice

Titta så trevligt vi hade det. O gott var det också. Vi fortsatte med di röe på lördagen med, men då var det svenska nyfångade. MUMS

2010-08-09 @ 15:41:39
Postat av: Martina

Härligt med första kräftskivan, så långt har vi inte hunnit här ännu!

2010-08-10 @ 00:13:03
URL: http://www.matochodla.blogspot.com
Postat av: Alexandra

Jag älskar AIOLI och jag älskar att laga mat... ändå har det aldrig blivit av att jag provat göra själv... det måste jag testa.

Tack för receptet



Alexandra, småland

2010-08-10 @ 14:17:42
URL: http://alexmumsmums.blogspot.com
Postat av: Emmy

Egen aioli är bäst. Och så enkelt.

Trevligt med kräftskiva! Klart man måste bada innan man kryper i säng ;-)

2010-08-10 @ 14:32:52
URL: http://remsansbistro.blogspot.com
Postat av: Fridas kök

Jag har aldrig gjort egen aioli, men jag ser ju att det verkar vara himla enkelt! Fast man tror ju att det är svårt, jag är rädd att det ska skära sig. Men får nog testa ditt recept, verkar jättegott plus att man vet vad man får i sig. :-)

2010-08-10 @ 15:39:16
URL: http://fridaskok.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS