') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

SUPERENKEL MANDELFISK!


Som jag har nämnt tidigare så är vi alldeles för dåliga på att äta fisk härhemma...
Peter frågar ofta om det och jag får nästan lite ångest, för som sagt min fantasi tryter på det området.
Jag är ingen stor konsument av färdigrätter men jag ska erkänna att det finns en som jag älskar och det är Findus Fiskgratäng Mandel......Jättegod tycker jag.
Funderade på att det inte borde vara så svårt att göra själv...och det var det verkligen inte!
Så hädanefter blir det inga fler Findus gratänger för min del.....
Vi hade kokt potatis och denna goda såsen till.





Tyvärr inte så bra bild,var så hungrig så det blev bråttom ;)




Det här behöver du:

2 vuxna + 1 barn


400 g sej ,hoki eller torskfilé
½ tsk salt
100 g smör
1 dl ströbröd
1 dl mandelspån
Hackad färsk persilja eller ½ pkt fryst
Lite pressad citronsaft
Vitpeppar,vitlökspulver.


Gör så här:

Sätt ugnen på 200º.Lägg det tinade fiskblocket i en ugnssäker form.
Smält margarinet i en kastrull och tillsätt alla övriga ingredienser
Bred ut över fisken.
Tillaga mitt i ugnen i ca 20-25 min.Passa så att mandelströsslet inte blir bränt.
Lägg i så fall lite alufolie över .






Det tinade fiskblocket (jag använde sejfilé) läggs i en form.....






.......och sedan på med den goda mandelblandningen......






Nu behöver jag inte köpa denna längre......min var mycket godare,och dessutom
gick det fortare att göra själv!!



Kan tillägga att jag funderade på att lägga in denna rätten under kategorin Barnvänligt
eftersom Mollie åt som en häst.....
Men jag lägger den under Fisk och Skaldjur ändå för att fylla ut där lite;D
Kanske något att prova imorgon ....Tisdag är ju fiskdag.;)


Smaklig måltid!!




Kommentarer
Postat av: Anna

Jättebra fisktips! Jag har ett "tråkigt" fiskblock i frysen! Detta är perfekt! Supersmarrigt med mandel till!

2009-05-04 @ 23:21:43
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Birgitta Regander

Wow, det ser jätte gott ut. Minns skolans mandelfisk, som faktiskt var riktigt god. Jag älskar allt med mandel, så detta måste jag prova. Själv ska jag baka idag, med tanke på vädret så är det bra bakväder...

Ikväll ska jag göra ngn form av pastasås med starka korvar i.

Ha en fin dag!

KRAM

Birran

2009-05-05 @ 08:41:28
URL: http://www.birran6.com
Postat av: Vicki

Jääte skönt när någon annan lagar mat och det står på bordet när man kommer hem!!!

Jag brukar surfa runt på bloggar det finns många som delar med sig av recept precis som du. Så jag har prövat lite olika maträtter.



Håller med dig ang fisken att det kan vara svårt. Gillar ni tonfisk? Jag gör en tonfiskgratäng som är väldigt snabb och enkel när jag kommer hem från jobb.



Vad jobbar du innom?



Vicki

2009-05-05 @ 12:56:41
URL: http://fotbollsvicki.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Åh, jag är SÅ himla glad att jag hittade till din fina matsida!! Du har räddat en 2barnsmamma med dålig fantasi, har provat många av dina recept o hela familjen älskar maten :-)

Så tusen tack, o hoppas att du bloggar länge, länge!

Kram från Jeanette i Marbella, Spanien.

2009-05-05 @ 19:47:20
Postat av: I Nadjas kök

Oj detta måste jag bara prova. Min dotter älskar mandelfisk så jag ska överraska henne.



Ha det gott Nadja

2009-05-06 @ 07:32:56
URL: http://www.nadjaskitchen.se
Postat av: Åsa/ensidamedmat

Jeanette!



Vad roligt att höra!!

Ja ,jag hade nog tänkt blogga länge så du behöver inte oroa dig!! ;)

Kul att kunna inspirera andra!!

Ha det så bra !

Kram Åsa.

2009-05-06 @ 14:02:34
URL: http://www.ensidamedmat.se
Postat av: emilia

Det där ser jätte gott ut!

2009-05-07 @ 09:58:04
URL: http://enmilia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS