') else writeln('
'); writeln(' '); close(); }}

MINICHEESECAKES MED VIT CHOKLAD!


Halloj!!
Jag sitter just nu och tycker såååå synd om mig själv! Har fått halsfluss... :(  Konstigt, jag har inte haft det på många år och nu har jag drabbats två ggr i år redan.
Och fy vad man känner sig kass!! Eftersom jag kände igen symptomen från förra gången så gick jag till vårdcentralen idag och det var ett solklart fall sa läkaren och skrev ut penicillin. Så snart ska jag väl känna mig som en människa igen. Aptiten är helt borta men sötsuget är det inget fel på. Frågade Peter idag när han kom hem från jobb om han inte kunde baka en god kaka till mig men han svävade väldigt på svaret. Tror jag det, jag vet ju hur långt hans bakkonster sträcker sig...ha,ha!
 
Jag får väl hålla tillgodo och dregla lite över desssa små godingarna som ni får receptet på idag. Dessa har jag gjort många gånger efter att jag hittade dom i en receptfolder från SKÅNEMEJERIER för många år sedan.
Man svänger ihop dem på under 20 min och det blir extragott att servera med lite färska bär!
Ni måste testa!
 

 
Det här behöver du till 4 pers:
 
 
 
100 g digestivekex
50 g Smör
3 dl Vispgrädde
100 g vit blockchoklad
 
 
 
Gör så här:
 
1. Krossa kexen till smulor. Smält smöret och blanda ned kexsmulorna. Fördela i 8 muffinsformar (ta gärna dubbla formar så blir det stadigare). Tryck ihop smulblandningen så det blir en kakbotten i varje form.
2. Hetta upp 1/2 dl grädde i en kastrull. Bryt sönder chokladen, ta kastrullen från värmen och rör ned chokladen i grädden. Rör tills det smält. Låt svalna helt.
 
3. Vispa under tiden resten av grädden och vänd ihop med den smälta chokladen. Fyll muffinsformarna med chokladgrädden och ställ kallt så att dom stelnar till fram tills serveringen.
 
 
Servera med färska bär eller sikta lite kakao över.
 
 
 
 

Den smälta vita chokladen blandas med grädden....
 

Klicka ut blandningen över kexbottnen......
 

....och ställ i kylen för att stelna. (Här har jag gjort dubbel sats)
 

Smaklig spis!!!
 
 
 
 Nu ska jag återgå till att äta Piggelin och kolla på "Will och Grace" på dvd.
 
 
Ha det bra! /Åsa.
 



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej
Håller med ett inlägg tidigare här att du ska inte ha dåligt samvete är själv väldigt dålig på att kommentera men följer din blogg hela tiden med alla goda recept du visar, du inspirerar. Krya på dig nu.
Mia

Svar: Tack snälla!!Mvh Åsa.
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-19 @ 19:07:32
Postat av: Carita

Synd om dig som är sjuk! Känner igen det där. Har varit iväg många gånger med halsont i tron att det har varit halsfluss. Fick det "på riktigt" för första gången för två år sedan och när det var dags igen i våras, så visste jag ju innan jag gick till läkaren, att det var så.
Dom där små godingarna ser väldigt smarriga ut! :-P Måste testas! Krya på dig nu!

Svar: Tack Carita!
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-20 @ 07:39:00
Postat av: Katrin

Krya på dig. Dom här små godingarna ska nog göra på lördag för då kommer några vänner på middag:)

Svar: Tack! Ja, jag rekommenderar dom verkligen!
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-20 @ 10:32:51
Postat av: Anette

Stackare, krya på dig. Dessa kommer jag att testa på söndag när vi har släktkalas. Tack för tipset.

Svar: Vad kul! Hoppas att det blir / blev bra!
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-20 @ 15:02:31
Postat av: Terese

Dessa måste testas!:D

Svar: Ja, det tycker jag! :)
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-22 @ 12:57:25
Postat av: Jenny

Hej!
De ser ju jättegoda ut! Funkar det att göra dem dagen innan man ska bjuda på dem?
Mvh Jenny :-)

Svar: Hej Jenny!Jadå det går alldeles utmärkt att göra dom dagen innan! Blir nästan bättre då faktiskt!
Mvh Åsa.
Åsa/En Sida Med Mat

2012-09-22 @ 21:46:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Till bloggens startsida


bloglovin

RSS